Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Weinig invloed vanuit retail op nieuwe productformules in varkensvleesketen

In veel sectoren van de agrarische sector heeft de retail een duidelijke invloed op het ontstaan van nieuwe productformules, zoals duurzaam of welzijnsvriendelijke vlees. In de varkensvleesketen merkt de boer nog niet zoveel van die sturing. Er zijn diverse productconcepten, zoals Good Farming, Keten Duurzaam Varkensvlees, Welfare en Maatschappelijk Bewuster Varkensvlees, die gezamenlijk bijna 10 miljoen varkens vermarkten. Maar die concepten worden vanuit de varkenshouders en slachterijen aangestuurd, niet vanuit winkelketens. Het vakblad Agro Informatica verwacht dat dit de toekomst kan veranderen en geeft een overzicht van concepten, met commentaar van deskundigen.

Richting 2020 zal de Nederlandse varkenshouderij meer merkvlees moeten gaan produceren, stellen diverse studies. De retail stuurt vooral de prijs en kan invloed hebben op de planning. Productievolume wordt nu door slachterijen gestuurd met het prijsmechanisme. In de toekomst zal de consumentenvraag en daarmee de retail veel directer invloed gaan uitoefenen op de productie, stelt onderzoeker Henri Holster van Wageningen UR. Bekende pieken in de vraag (BBQ-tijd) zullen dan in de varkenshouderij meegenomen worden in de planning.

Ketenregisseurs zoals Vion (De Groene Weg), De Hoeve, Van Rooi, Hijdeporc, Krull vermarkten jaarlijks bijna 10 miljoen varkens. Concepten vanuit groepen samenwerkende varkenshouders komen jaarlijks tot 120.000 varkens. En door Coƶperatie Heyde Hoeve moet dat groeien met 300.000 varkens.

Er zijn twee grote ketenorganisaties in de varkenshouderij, De Groene Weg en De Hoeve.

De Groene Weg

De Groene Weg is een onderdeel van Vion. Er zijn nu 55 varkenshouders bij aangesloten. De Groene Weg produceert uitsluitend biologisch vlees, met een Skal-certificaat. Dit vlees krijgt 3 sterren, het hoogste niveau van het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming. De Groene Weg betaalt varkenshouders een hogere prijs. Maar een biologische varkenshouder heeft ook flinke meerkosten. De Groene Weg werkt met haar leveranciers samen in een leveranciersvereniging, waardoor een vrij stabiele prijsontwikkeling wordt gerealiseerd. Er is een centraal informatiesysteem Farmingnet waarin de analyseresultaten van veehouders komen maar waar ook fokkerijen en vermeerderaars gebruik van kunnen maken.

De Hoeve

Bij De Hoeve zijn nu 200 varkenshouders aangesloten. De Hoeve is onafhankelijk van toeleveranciers en afnemers en de rol van ketenregisseur is losgekoppeld van de betrokken veehouders. De Hoeve heeft een eigen certificeringssysteem: Keten Duurzaam Varkensvlees (KDV) en het streven is om meer maatschappelijk verantwoord vlees te produceren. Circa 40% van het vlees wordt vermarkt als herkenbaar KDV-vlees en consumenten zijn nu bereid voor dit vlees iets meer te betalen. De varkenshouderijen die zijn aangesloten bij De Hoeve behoren tot de top in hun sector.

Bron: Agro Informatica, augustus 2012 via FoodHolland
Publicatiedatum: