Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kansen voor biologische akkerbouw: AGF en industriegroenten

Ondanks de economische recessie stijgen de Europese consumentenbestedingen aan biologische producten. De trend naar gezondheid en duurzaamheid gaat in deze periode onverminderd door. De grootste groei zit in Frankrijk, de Scandinavische landen en Nederland. Voor Nederland liggen de kansen in biologische akkerbouw met name in aardappelen, groenten en fruit (AGF) en industriegroenten.

In het algemeen neemt de zelfvoorzienendheid voor biologische producten in de omringende Europese landen toe. De Nederlandse biologische akkerbouwer wordt daarmee steeds meer de 'gatenvuller' in andere landen. Het is daarom belangrijker om goed te kunnen bewaren, én vroeg en adequaat te kunnen leveren om op de kansen in te spelen.

Groei

De Nederlandse biologische markt groeide in 2010 met 13,1% naar €752 miljoen omzet. De groei zat in alle kanalen, van supermarkten, natuurvoeding tot contractcatering. Het marktaandeel van biologische versproducten ligt in ons land met 2,7% (2010) op een relatief goed niveau binnen Europa. Van de totale biologische omzet doen supermarkten 43,1%, speciaalzaken 35,3% en out-of-home 11,5%. Aardappelen, groente en fruit (AGF) maken 22% uit van de totale biologische verkopen in Nederland. Het marktaandeel van biologische AGF is in Nederland zo'n 3% van de 100% totale (reguliere) AGF-verkopen, inclusief conserven en diepvriesproducten.

Reclamecampagnes

In Nederland zijn biologische producten steeds normaler geworden, zowel voor de consument, de retail als leveranciers van de retail. Sinds 2010 zijn op tv veel reclamecampagnes gevoerd met biologische producten, bijvoorbeeld door Albert Heijn met Puur & Eerlijk, PLUS-supermarkt met Bio+, Unilever met Unox, Friesland Campina met Boerenland en Arla Zuivel. Deze ontwikkeling draagt sterk bij aan de verkopen van biologische producten en aan het lanceren van nieuwe producten door retailers en merkfabrikanten.

Klik hier
voor de factsheet biologische markt voor de Nederlandse akkerbouw.

Voor meer informatie: Arend Zeelenberg, ketenmanager plantaardige sectoren Bionext

Bron: bioKennis
Publicatiedatum: