Cees 't Hart, bestuursvoorzitter FrieslandCampina:

"Agrariër kan negatieve perceptie van consumenten wegpoetsen"

Het imago van de agrariër bij de gemiddelde Nederlander is stereotiep: veel mest en dito subsidies. De boer kan dit eenzijdige beeld zelf bijstellen. Dat stelde Cees 't Hart, bestuursvoorzitter van FrieslandCampina tijdens het congres Food Vision in Veghel, waar hij sprak over ketensamenwerking.

Meerwaarde creëren

Hij gaf een voorbeeld van meerwaarde geven aan de hand van twee bananen. Eén heeft een label en is groter en geler en opent makkelijker dan de andere. "Daarom biedt deze banaan vijf cent meerwaarde in de markt."

Toegevoegde waarde product

"De visie van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) begint bij de boer", aldus 't Hart. "Met dit gegeven kan de agrariër de negatieve perceptie van sommige consumenten wegpoetsen. Het naar voren brengen dat hij zijn koeien in de wei zet, brengt al meer acceptatie. Zo heeft FrieslandCampina 45 miljoen euro beschikbaar voor veehouders die hun koeien in de wei houden."

Vertel verhaal

Ook had het zuivelbedrijf onlangs een proef bij supermarkten in Noord-Holland waarbij boeren zelf hun melk verkochten. "Zo breng je dus de natuur dichter bij de consument." En: "agrariërs krijgen bijvoorbeeld ook meer geld voor hun product als ze onder het boerenland-label van FrieslandCampina produceren."

Bron: VMT

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven