Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Cees 't Hart, bestuursvoorzitter FrieslandCampina:

"Agrariër kan negatieve perceptie van consumenten wegpoetsen"

Het imago van de agrariër bij de gemiddelde Nederlander is stereotiep: veel mest en dito subsidies. De boer kan dit eenzijdige beeld zelf bijstellen. Dat stelde Cees 't Hart, bestuursvoorzitter van FrieslandCampina tijdens het congres Food Vision in Veghel, waar hij sprak over ketensamenwerking.

Meerwaarde creëren

Hij gaf een voorbeeld van meerwaarde geven aan de hand van twee bananen. Eén heeft een label en is groter en geler en opent makkelijker dan de andere. "Daarom biedt deze banaan vijf cent meerwaarde in de markt."

Toegevoegde waarde product

"De visie van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) begint bij de boer", aldus 't Hart. "Met dit gegeven kan de agrariër de negatieve perceptie van sommige consumenten wegpoetsen. Het naar voren brengen dat hij zijn koeien in de wei zet, brengt al meer acceptatie. Zo heeft FrieslandCampina 45 miljoen euro beschikbaar voor veehouders die hun koeien in de wei houden."

Vertel verhaal

Ook had het zuivelbedrijf onlangs een proef bij supermarkten in Noord-Holland waarbij boeren zelf hun melk verkochten. "Zo breng je dus de natuur dichter bij de consument." En: "agrariërs krijgen bijvoorbeeld ook meer geld voor hun product als ze onder het boerenland-label van FrieslandCampina produceren."

Bron: VMT
Publicatiedatum: