Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Prijs en beperkt aanbod grootste hindernissen

'Green Brands Studie': geen drastische veranderingen in consumentengedrag

Natuurrampen, risicovolle technologieën, voedselschandalen - dit heeft allemaal effect op het ecosysteem en dus op de mensen. Drastische veranderingen in het consumentengedrag zijn echter nauwelijks zichtbaar Zo luidt de conclusie van de voor de zesde keer uitgevoerde internationale 'Green Brands Studie'. In de studie worden de meningen van consumenten ten aanzien van milieuvraagstukken en hun perceptie over bedrijven en producten vastgesteld. Dit keer zijn in totaal meer dan 9000 consumenten in Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, de Verenigde Staten, India, China, Brazilië en Australië geïnterviewd.

Bijna twee derde van de Duitsers, 64 procent, geeft aan meer bezorgd te zijn over het milieu dan over de huidige economische situatie. In 2009 was dit andersom, toen had 63 procent grotere zorgen over de economische situatie. Boven aan de lijst van zorgen over het milieu staan de kernenergiecentrales van Fukushima. In 2009 noemde slechts 19 procent energie als belangrijkste milieu-aspect, nu was dit 32 procent.

Aankoopfactoren

Ondanks de grote aandacht voor milieuproblemen, letten Duitsers bij de aankoop van producten nog altijd vooral op de prijs-kwaliteitverhouding, betrouwbaarheid en service. Het criterium milieubewust staat nog altijd in de top vijf van aankoopfactoren, maar is het afgelopen jaar een plaats gezakt. In de andere landen staat de factor milieubewustzijn op de posities vijf tot en met acht.

Prijs en beperkt aanbod hindernissen bij het kopen van groene producten

De grootste hindernis voor het kopen van groene producten is de prijs. 83 procent van de respondenten in Duitsland gaat ervan uit dat groene producten duurder zijn dan vergelijkbare producten. 43 procent van de consumenten geeft aan bereid te zijn om tot tien procent meer te betalen. Meer dan een derde toont geen bereidheid om hogere prijzen te betalen voor groene producten. In een groot deel van opkomende economieën zoals China, India en Brazilië, lijkt het beperkte aanbod aan groene producten juist de grootste hindernis te zijn.
Publicatiedatum: