'Wij richten ons op biologisch, natuurlijk van dichtbij'

Albert Roozendaal Bio-ondernemer van de maand november

Albert Roozendaal, Marketing & Sales manager van Commandeur Ekovlees is verkozen tot Biologisch Ondernemer van de Maand november 2010 (campagne noordhollansegrond). De producten van deze biologische vleesverwerker zijn in meerdere filialen van de Dekamarkt al jaren goed vertegenwoordigd in de schappen. Sinds de start van Commandeur Ekovlees, circa elf jaar geleden, heeft Roozendaal heel wat ontwikkelingen gezien in de biologische markt en daar zelf ook een stevige rol in gespeeld.

Albert is vanuit het ideaal bio-ondernemer geworden. "Wat mij betreft is het gewoon zo: als bio je eenmaal heeft gegrepen, laat het je niet meer los. Biologisch gaat deel uit maken van je grondhouding, daarna is al het andere het gewoon toch 'net niet', ook als je er misschien meer aan kunt verdienen."



Zijn hart ligt bij de bio-veehouderij. "Als je niks met dieren hebt, word je geen veehouder. Die band met hun dieren vertaalt zich in de manier waarop ze werken. Dat vind ik mooi. Er zit ook een verschil in perceptie tussen een stuk biologische kaas en biologisch vlees; de afstand tussen de koe in de wei en dat stuk kaas is veel groter dan die tussen het vee in de wei en het stukje vlees."

"Het maakt een wezenlijk verschil dat het dier in kwestie van tevoren een goed, stressvrij leven heeft gehad. We hebben ons destijds ook van meet af aan verzet tegen kistkalveren en met de manier waarop varkens werden vervoerd."

Het vlees van Commandeur wordt geslacht in Amsterdam. "We weten altijd precies waar het vee vandaan komt. We kennen de boeren, we weten hoe ze omgaan met hun vee en we kennen de kwaliteit van het vlees. En: we proberen het van zo dichtbij mogelijk weg te halen. Al ons vee komt van Nederlandse bodem, gegarandeerd. Het liefst natuurlijk uit Noord-Holland, maar dat is niet altijd haalbaar."

"Het contact met onze boeren is bij ons een belangrijk gegeven. We kennen ze allemaal, weten wat ze doen. We betrekken ze ook wel bij onze plannen. De boeren zijn onze ambassadeurs; neem De Koningshoeve in Spaarnwoude, als je daar de Limousins in de weilanden ziet, is dat de meest aansprekende illustratie van ons verhaal over de mooie kanten van biologisch."

Albert merkt een verschuiving in het aanbod. "Je ziet een duidelijke verschuiving richting convenience. Het karbonaadje blijft natuurlijk bestaan, maar de retail ziet duidelijk kansen om extra marge te halen op de gemaksproducten. Met Commandeur spelen we daar ook op in, met speciale ovenschotels, gourmette- en barbecueschotels, noem maar op. Er is geen retailer in Nederland die zich nu nog kan veroorloven om geen biologisch meer in het schap te hebben."

Commandeur heeft nog geen last van de groeiende groep mensen die minder of geen vlees eten. "In de natuurvoeding zie je die trend helemaal niet. Daar is integendeel sprake van een toename in de vleesafzet. Dat komt zeker ook omdat wij voor een groeiend assortiment in die winkels hebben gezorgd. In de supermarkt zie je de tegengestelde beweging: daar neemt nu de variatie aan vleesvervangers snel toe en die zijn niet meer te vergelijken met die van jaren geleden."

Commandeur Ekovlees helpt Noord-Holland aan 1500 hectare biologisch areaal. "De Provincie heeft als beleidsdoelstelling dat in 2011 7% van het landbouw areaal biologisch is. Daar willen wij onze bijdrage aan leveren. Die 1500 hectare gaat ons lukken, daar zijn we heel stellig in."



Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven