Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Startbijeenkomst Duurzaam Verpakken

Thema duurzaam verpakken leeft in industrie

Deze startbijeenkomst van het netwerk Duurzaam Verpakken toonde aan dat het thema duurzaam verpakken leeft in de industrie. 18 bedrijven uit de drankenketen waren aanwezig: zowel zuivel-, sap- en bierproducenten, als leveranciers van verpakkingsmateriaal, verpakkingsmachines, drukkerijen en ontwerpers.

Zij kregen van hun klanten regelmatig de vraag om met een duurzame verpakking te komen of voelden zelf die behoefte. Samen bogen ze zich een middag over wat er speelt in de markt, wat er technisch mogelijk is . Ook verzonnen ze in groepjes een duurzaam alternatief voor de verpakking van een smoothie met prik voor onderweg. Aan de hand van de TOP-tool werd achteraf een beeld van de milieubelasting van diverse materialen voor zo'n verpakking gegeven. De TOP-tool maakt onder andere gebruik van de Ecolizer van OVAM uit Belgiƫ. Dit is een verzameling eco-indicatoren voor ontwerpers om inzicht te krijgen in de milieubelasting van materialen, processen en afvalbehandeling, etcetera.

De discussie in de groep ging onder andere over waar de macht in de keten ligt: bij de consument of bij de retailer? Steeds komt terug dat iedereen voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten: wel eisen stellen of (sluimerende) wensen hebben, maar niet meer betalen. In plaats van te wachten op normen van de overheid liggen er ondertussen wel kansen om te komen tot echt goede duurzame verpakkingsconcepten die inspelen op (latente) behoeftes bij de consument en wellicht niet duurder hoeven te zijn.

Het netwerk is een initiatief van het Nederlands Verpakkingscentrum, Partners for Innovation en het programma Milieu & Technologie van Agentschap NL.

Publicatiedatum: