Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Stem op beste oplossing uit 'WaterWars'

Nudge wil gebruik plastic waterflesjes verminderen

In het HTel in Amstelveen leverden vier studententeams het afgelopen weekend een ware 'waterstrijd'. Ieder team presenteerde een eigen oplossing voor het verminderen van het verbruik van plastic waterflesjes in Nederland. Onder leiding van een consultant van Accenture hebben de vier teams hun pitch uitgewerkt tot een concreet plan. Op zondagmiddag 31 oktober verdedigden de studententeams hun plan aan een vakjury. Op 11 november wordt het winnende plan bekend gemaakt.

Publieksjury

Nudge staat voor een positieve dialoog tussen consumenten en bedrijven. Daarom is er naast een vakjury – met vier experts – ook een publieksjury in het leven geroepen. Vanaf vandaag kunnen geïnteresseerden op www.nudge.nl/waterwars stemmen voor het beste idee. De winnaar wordt bepaald op basis van het oordeel van de vakjury én de publieksjury. Op 11 november wordt het winnend team bekend gemaakt. Dit team wint 20.000 euro om hun plan uit te voeren. Daarnaast gaat het winnende team in mei 2011 met 5 CEO's op klimaatexpeditie naar Groenland. De expeditie zal worden geleid door een ervaren poolreiziger.

Het Nudge effect en de Waterput

Er zijn in totaal vier ideeën gepresenteerd aan de jury. De oplossingen variëren op inhoud en aanpak. Twee teams hebben zich gericht op het (her)gebruik van een waterdragend product. Zo omvat het 'Het Nudge effect' het idee om een RFID chip in een waterfles te plaatsen. Een herbruikbare waterfles wordt voorzien van een RFID chip. De chip maakt het mogelijk de fles te vullen op bestaande en nieuwe watertappunten. Met het vullen van de fles wordt via social media sites kenbaar gemaakt dat de eigenaar duurzaam bezig is. Online wordt bijgehouden hoeveel deze persoon heeft bespaard op het milieu en de eigen portemonnee. De 'Fillup' daarentegen wil een draagbaar drinkzakje in de markt zetten. Het drinkzakje is reinigbaar en past in elke handtas en onder elke kraan, houdt drinkwater koel en is vooral hip.

Gedragsverandering

De twee andere teams adresseren beiden een gedragsverandering. Het plan 'Duizendkeerzogoedkoop' richt zijn pijlen op een bewustwordingsproces waarbij de doelgroep wordt geïnformeerd over de feiten van gebotteld water (het is 1000x zo duur als kraanwater; kraanwater is verser; gebotteld water levert onnodig veel afval door eenmalig gebruik van de fles). Het idee 'Incidenteel dorst' oppert het bijzonder eenvoudige idee om een appeltje voor de dorst mee te nemen. Het drinken van water uit een fles onderweg, vinden zij, kan worden verminderd door vooraf water te drinken.

Publicatiedatum: