Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Niet bang zijn voor nieuwe initiatieven'

Udea gaat de markt opschudden

Tholen – Udea speelt een centrale rol in de verbetering van de concurrentiepositie van speciaalzaken. "Reguliere supermarkten werken al hard aan de versteviging van hun eigen profiel. Onze sector loopt hierin nog achter", vertelt Erik-Jan van den Brink. Hij is mede-aandeelhouder en commercieel directeur en werkt inmiddels al 17 jaar bij Udea.
 

Erik-Jan toont het uitgebreide kaasassortiment

In de verbetering van de concurrentiepositie speelt de inkoopcoöperatie 'Beyond Bio' een grote rol. Hierbij zijn zo'n veertig middelgrote tot grote Nederlandse natuurvoedingswinkels en bio-supermarkten aangesloten. "We willen de prijsbepaling wat meer bespreekbaar maken. Dit is altijd een beladen onderwerp. Meer concurrerende prijzen zijn van groot belang."



"De biologische diksap van Healthy Planet die nu in de winkels ligt, is hier een goed voorbeeld van. Deze bieden we voor een lagere prijs aan waardoor ook consumenten vrolijk worden van biologische producten. Om dit te realiseren zijn we met winkeliers om de tafel gaan zitten en hebben we keuzes gemaakt. Daarom kunnen we de diksap nu voor een lagere prijs aanbieden. We blijven zuinig op de meerprijs, maar wel realistisch."



De leverancier van bio-producten timmert hard aan de weg. "Belangrijke punten in de bedrijfsfilosofie van Udea zijn effectieve distributie, heldere keuzes en de juiste schaalgrootte. Dit voeren we door het hele bedrijf door. We hebben al een grote stap gemaakt door de leverfrequenties aan te pakken. Vers en DKW wordt nu tegelijk geleverd. Dit kan zeven dagen per week en werkt in de praktijk erg goed."

Udea gaat het assortiment droge kruidenierswaren de komende tijd fors uitbreiden. "We hebben momenteel 1.250 producten, dit moeten er 3.000 zijn in januari. We geven dus plankgas. Dit schudt de markt hopelijk lekker op." Voor de foodservicemarkt zullen we de meest complete bioleverancier zijn met tot heden ongeëvenaard korte bestel-levertijden.


Alle ruimte voor droge kruidenierswaren

Vanaf week 46 komt Udea met nieuwe acties. "We gaan dan 2+1-acties voeren in de winkels. Hiermee hopen we nieuwe klanten te bereiken. Er zijn nu twee redenen om de winkel uit te lopen: of het is te duur, of men ziet te weinig acties." Door meer acties te voeren en de juiste begeleiding in de winkel te geven, wil Udea de drempel om een natuurwinkel binnen te stappen verlagen.



"We zijn nu hard aan het werk rondom de opening van de nieuwe EkoPlaza-filialen. Op 4 november opent EkoPlaza in Buitenveldert, Amsterdam. Ook in Tilburg wordt een geheel nieuwe EkoPlaza gerealiseerd. En in Rotterdam wordt begin volgend jaar de eerste franchisevestiging geopend." Het grootste verschil zit in het versassortiment. "Deze is veel uitgebreider. We willen de versbeleving van de klanten veranderen."


Vleesaanbod fors uitgebreid

Erik-Jan benadrukt dat het belangrijk is om jezelf niet voorbij te lopen. "De organisatie moet het wel bij kunnen benen. Wel hoop ik dat toeleveranciers in de toekomst minder behoudend zullen worden. Nieuwe initiatieven zijn goed, vooruitgang is niet iets om bang van te zijn."

Voor meer informatie:

Udea
Erik-Jan van den Brink
Doornhoek 4040
5456 TD Veghel
(0413) 25 67 00
info@udea.nl
www.udea.nl