Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'We gaan in full swing door'

Initiatiefnemer Tjolk strijdbaar na recall

Zuivelmerk Tjolk kreeg vrijdag 13 augustus een zware dreun te verwerken toen moest worden besloten tot een recall van alle producten, omdat het drankje te snel kan bederven. "Maar we zijn van plan om straks in full swing door te gaan."

Dat zegt initiatiefnemer en managing director Sjoerd Stouten van Tjolk tegenover Levensmiddelenkrant. Zijn product werd in juli in zes verschillende smaken bij Jumbo en daarna bij Jan Linders gelanceerd. "Het drankje werd bij veel consumenten zeer positief ontvangen", stelt Stouten. Aantallen wil hij niet noemen, maar ook de verkoopcijfers groeiden volgens hem snel. "We hadden bij verschillende Jumbo’s dan ook een goede schappositie. Sommige smaken stonden op zelfs vier of vijf facings, op ooghoogte en boven Chocomel." Ook handelspartners in zowel foodretail als out-of-home vertrouwden volgens Stouten op een succes. "Het product is zelfs genomineerd voor een NIMA Award op het gebied van duurzaam ondernemen."

Klachten

Alles leek goed te gaan tot er vorige week wat klachten binnenkwamen over Tjolk-pakken met een snel bedorven inhoud. "Daarop hebben we direct gehandeld. We hebben immers gezegd dat we staan voor een biologisch premiumproduct van hoge kwaliteit. Je neemt geen enkel risico en hebben besloten tot een recall." Een enorme klap voor het nog maar paar maanden oude bedrijf.


Bericht over terughaalactie op de website



Stouten weet niet wat de oorzaak is van het bederf. "Dat is momenteel in onderzoek." Dat het product louter uit natuurlijke ingrediënten bestaat en geen kunstmatige conserveringsmiddelen bevat, hoeft geen oorzaak te zijn. "Er zijn veel meer producten die dat hebben en waarbij het wel goed gaat."

Als de oorzaak van het bederf duidelijk is, wordt mogelijk het productieproces aangepast. Daarna zegt Stouten van plan te zijn om volop door te gaan met de uitrol van het retromerk binnen foodretail en out-of-home. "We gaan in full swing door."

Bron: Levensmiddelenkrant, 16-08-10
Publicatiedatum: