Dat zegt initiatiefnemer en managing director Sjoerd Stouten van Tjolk tegenover Levensmiddelenkrant. Zijn product werd in juli in zes verschillende smaken bij Jumbo en daarna bij Jan Linders gelanceerd. "Het drankje werd bij veel consumenten zeer positief ontvangen", stelt Stouten. Aantallen wil hij niet noemen, maar ook de verkoopcijfers groeiden volgens hem snel. "We hadden bij verschillende Jumbo’s dan ook een goede schappositie. Sommige smaken stonden op zelfs vier of vijf facings, op ooghoogte en boven Chocomel." Ook handelspartners in zowel foodretail als out-of-home vertrouwden volgens Stouten op een succes. "Het product is zelfs genomineerd voor een NIMA Award op het gebied van duurzaam ondernemen."
Klachten
Alles leek goed te gaan tot er vorige week wat klachten binnenkwamen over Tjolk-pakken met een snel bedorven inhoud. "Daarop hebben we direct gehandeld. We hebben immers gezegd dat we staan voor een biologisch premiumproduct van hoge kwaliteit. Je neemt geen enkel risico en hebben besloten tot een recall." Een enorme klap voor het nog maar paar maanden oude bedrijf.Bericht over terughaalactie op de website
Stouten weet niet wat de oorzaak is van het bederf. "Dat is momenteel in onderzoek." Dat het product louter uit natuurlijke ingrediënten bestaat en geen kunstmatige conserveringsmiddelen bevat, hoeft geen oorzaak te zijn. "Er zijn veel meer producten die dat hebben en waarbij het wel goed gaat."
Als de oorzaak van het bederf duidelijk is, wordt mogelijk het productieproces aangepast. Daarna zegt Stouten van plan te zijn om volop door te gaan met de uitrol van het retromerk binnen foodretail en out-of-home. "We gaan in full swing door."
Bron: Levensmiddelenkrant, 16-08-10