Belgische bio-verkoop blijft stijgen
De minder welgestelden (gezinnen met kinderen en gepensioneerden met beperkt inkomen) schroefden in het eerste trimester van dit jaar hun biobestedingen fors terug.
Het marktaandeel van bio (selectie voor VLAM) is ook stijgend en kwam in het eerste kwartaal 2010 uit op 1,7 procent. Het marktaandeel van biozuivel ligt rond het gemiddelde met 1,6 procent. Het grootste marktaandeel hebben de biologische vleesvervangers (bijna 24 procent). Het kleinste marktaandeel hebben de biovleeswaren (0,4 procent).
Vooral de plantaardige bioproducten (2,3 procent marktaandeel), met de biogroenten op kop, blijven het uitstekend doen. De biogroenterayon wist ook in het eerste kwartaal 2010 meer kopers aan te trekken.
Het aandeel van 'speciaalzaak, natuurvoedingswinkel en overige' groeide in de periode april 2009 tot maart 2010 lichtjes verder tot 30,6 procent. De klassieke supermarkt blijft het grootste kanaal met ruim 48 procent maar verliest wel wat marktaandeel aan hard discount.
Bron: BioForum Vlaanderen, 12/07/2010