Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Belgische bio-verkoop blijft stijgen

De bestedingen van de Belgische gezinnen aan biologische producten, opgemeten door GfK Panelservices Benelux voor VLAM, stijgen, ondanks de crisis, ook verder in 2010. Gemiddeld groeide de totale biobesteding (verse voeding) in het eerste kwartaal 2010 met 20 procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2009. De groei was het sterkst in de verstedelijkte gebieden (vooral Brussel), bij de jonge alleenstaanden (>40 jaar) en bij de welgestelden (gezinnen met kinderen en gepensioneerden met hoger inkomen).

De minder welgestelden (gezinnen met kinderen en gepensioneerden met beperkt inkomen) schroefden in het eerste trimester van dit jaar hun biobestedingen fors terug.

Het marktaandeel van bio (selectie voor VLAM) is ook stijgend en kwam in het eerste kwartaal 2010 uit op 1,7 procent. Het marktaandeel van biozuivel ligt rond het gemiddelde met 1,6 procent. Het grootste marktaandeel hebben de biologische vleesvervangers (bijna 24 procent). Het kleinste marktaandeel hebben de biovleeswaren (0,4 procent).

Vooral de plantaardige bioproducten (2,3 procent marktaandeel), met de biogroenten op kop, blijven het uitstekend doen. De biogroenterayon wist ook in het eerste kwartaal 2010 meer kopers aan te trekken.

Het aandeel van 'speciaalzaak, natuurvoedingswinkel en overige' groeide in de periode april 2009 tot maart 2010 lichtjes verder tot 30,6 procent. De klassieke supermarkt blijft het grootste kanaal met ruim 48 procent maar verliest wel wat marktaandeel aan hard discount.

Bron: BioForum Vlaanderen, 12/07/2010
Publicatiedatum: