Van 5 tot en met 18 mei vinden de jaarlijkse Fairtrade Weken plaats in heel Nederland. Met de slogan 'Buy Fair. Feel Good.' roept Fairtrade Nederland consumenten op om bewust te kiezen voor Fairtrade producten. Dit jaar staat de campagne in het teken van beleving: hoe goed het voelt om eerlijke producten te kopen én te gebruiken.
De campagne richt zich op het stimuleren van de aankoop en ervaring van Fairtrade producten zoals koffie, thee, bananen, chocolade en kleding. Via een online folder met aanbiedingen, zichtbaarheid op social media, samenwerkingen met influencers en landelijke outdoor abri's, vraagt Fairtrade aandacht voor bewust boodschappen doen. Gedurende de campagneweken bieden verschillende retailers en merken Fairtrade producten aan tegen een aantrekkelijke actieprijs.
Consument bereid om zelfs in dure tijden meer te betalen
Recent onderzoek van GlobeScan onder Nederlandse consumenten laat zien dat 88% het Fairtrade keurmerk herkent en dat 76% aangeeft vertrouwen te hebben in Fairtrade. Zelfs in economisch uitdagende tijden blijft bijna de helft van de Fairtrade kopers bereid om een hogere prijs te betalen voor eerlijke producten. "De campagne 'Buy Fair. Feel Good.' sluit daarmee naadloos aan op de sterke maatschappelijke betrokkenheid van Nederlandse shoppers", aldus Fairtrade.
Lokale inzet van Fairtrade Gemeenten
Ook de vrijwilligers van de ruim 50 Fairtrade Gemeenten zetten zich tijdens de Fairtrade Weken in om lokaal extra aandacht te vragen voor Fairtrade producten. Met voorlichtingsacties, winacties en lokale samenwerkingen zorgen zij ervoor dat de campagne zichtbaar is in winkels, op scholen en bij (horeca)bedrijven in heel Nederland.
Bewust boodschappen doen bij PLUS
Aansluitend op de campagne organiseren Fairtrade Gemeenten in samenwerking met supermarktketen PLUS een landelijke winactie. "Vaak wordt onterecht gedacht dat Fairtrade boodschappen duurder zijn dan niet-Fairtrade. Shoppers bij PLUS wordt daarom gevraagd welk boodschappenpakket duurder is: het PLUS huismerkpakket mét Fairtrade keurmerk (inclusief koffie, thee en rijst) of een vergelijkbaar pakket zonder Fairtrade. De hoofdprijs: het Fairtrade pakket zelf."
Met deze actie wil Fairtrade consumenten bewust maken van het prijsverschil – of het ontbreken daarvan – tussen Fairtrade en niet-Fairtrade producten.
"De Fairtrade Weken 2025 maken duidelijk: met kleine keuzes in de supermarkt kun je een groot verschil maken voor boeren en werknemers wereldwijd. En dat voelt goed."
Voor meer informatie: Fairtrade Nederland (Max Havelaar)
Arthur van Schendelstraat 550
3511 MH Utrecht
+31 (0)30 233 70 70
[email protected]
www.fairtradenederland.nl