Albert Heijn verwijdert onduidelijke en onjuiste duurzaamheidsclaims uit zijn winkels. Dit gebeurt nadat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de supermarktketen hierop heeft aangesproken. De supermarktketen gebruikte in diverse winkels de term 'meest duurzame supermarkt' en baseerde dit op onderzoek naar de beleving van consumenten en niet op concrete duurzaamheidsinspanningen. Dit was onvoldoende duidelijk. Bovendien was het onderzoek achterhaald.
Albert Heijn gebruikte ook de claim 'samen met onze telers / onze boeren werken wij aan een duurzamere toekomst'. Albert Heijn verwees naar de website voor meer informatie, maar dat is niet voldoende. Claims dienen zo feitelijk en volledig mogelijk te zijn, zodat de consument meteen begrijpt wat het duurzaamheidsvoordeel is. Nadat de ACM Albert Heijn hierop heeft gewezen, heeft het bedrijf direct toegezegd de claims te verwijderen. Het bedrijf zal zijn duurzaamheidsclaims gaan toetsen aan de ACM Leidraad Duurzaamheidsclaims.
Bron: ACM