Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Europees Parlement wil consumenten beter beschermen tegen misleidende beweringen en 'groene claims'

Het Europees Parlement heeft zijn standpunt vastgesteld over de invoering van een controlesysteem voor milieuclaims om burgers te beschermen tegen misleidende advertenties.

De 'groene claims' regels zouden bedrijven verplichten om bewijsmateriaal over hun milieumarketingclaims in te dienen voordat ze producten mogen adverteren als 'biologisch afbreekbaar', 'minder vervuilend', 'waterbesparemd' of 'biogebaseerde inhoud'. EU-landen moeten controleurs toewijzen om het gebruik van dergelijke claims vooraf goed te keuren om zo kopers te beschermen tegen ongegronde en dubbelzinnige reclame.

Termijnen, boetes en vrijstelling voor micro-ondernemingen
Het Parlement wil dat claims en het bewijsmateriaal binnen 30 dagen worden beoordeeld en willen dat eenvoudigere claims en producten kunnen profiteren van een snellere of makkelijkere verificatie. Micro-ondernemingen vallen niet onder de nieuwe regels en kleine en middelgrote ondernemingen hebben een extra jaar om aan de voorschriften te voldoen in vergelijking met grotere ondernemingen. Bedrijven die de regels overtreden kunnen tijdelijk worden uitgesloten van overheidsopdrachten, hun inkomsten verliezen en boetes van ten minste 4 % van hun jaaromzet krijgen.

Koolstofcompensatie en -verwijdering
Groene claims die uitsluitend gebaseerd zijn op regelingen voor koolstofcompensatie blijven verboden. Bedrijven kunnen in hun advertenties compensatie- en koolstofverwijderingsregelingen wel vermelden als zij hun uitstoot al zoveel mogelijk hebben verminderd en deze regelingen alleen voor restemissies kunnen gebruiken. De koolstofkredieten van de regelingen moeten worden gecertificeerd en van hoge integriteit zijn, zoals vastgesteld in het kader van het certificeringskader voor koolstofverwijdering.

Het Parlement heeft ook besloten dat groene claims over producten die gevaarlijke stoffen bevatten voorlopig mogelijk moeten blijven en dat de Commissie moet in de nabije toekomst beoordelen of deze volledig moeten worden verboden.

Andrus Ansip, rapporteur van de commissie interne markt (Renew, EE): "Studies tonen aan dat meer dan 50% van de milieuclaims vaag, misleidend of ongegrond is. We kunnen niet spreken van gelukkige consumenten als zoveel groene claims vals zijn. We kunnen niet spreken van een eerlijk speelveld voor onze ondernemers als sommige handelaren vals spelen. Ik vind de richtlijn van vandaag evenwichtig. Het zal onze consumenten duidelijkheid verschaffen en voor handelaren minder belastend zijn voorheen."

Rapporteur Cyrus Engerer (S&D, MT), rapporteur van de mileubeheercommissie: "Het is tijd om een einde te maken aan greenwashing. Ons standpunt maakt een einde aan de woekering van misleidende groene claims die consumenten al veel te lang hebben bedrogen. We zullen ervoor zorgen dat bedrijven over de juiste tools beschikken om echte duurzaamheidspraktijken te omarmen. Europese consumenten willen duurzame keuzes maken en degenen die producten aanbieden moeten garanderen dat hun groene claims wetenschappelijk worden geverifieerd."

Volgende stappen
Het Parlement heeft zijn standpunt in eerste lezing vastgesteld met 467 stemmen voor en 65 tegen en bij 74 onthoudingen. Het dossier moet nu worden opgevolgd door het nieuwe Parlement na de Europese verkiezingen van 6 tot en met 9 juni 2024.

Achtergrond
Met de goedkeuring van dit verslag beantwoordt het Parlement aan de verwachtingen van de burgers dat de EU transparante labeling voor alle producten moet invoeren met betrekking tot hun duurzaamheid en ecologische voetafdruk, en om zowel bedrijven als burgers bewust te maken van de wijze waarop zij zich op een duurzamere manier moeten gedragen, zoals uiteengezet in de voorstellen 5, leden 1 en 8, van de conclusies van de Conferentie over de toekomst van Europa.

Publicatiedatum: