Meer aanbiedingen, standaard korting op biologische producten en twee keer zo snel zegeltjes sparen: voor slechts 12 euro per jaar krijg je via Albert Heijn Premium allerlei voordelen. Ook bij Bol krijgen select-klanten allerlei voordelen voor dit relatief lage bedrag. Is dit echt zo'n goede deal als het lijkt? Of zit er een addertje onder het gras?

Creëert loyaliteit
Consumentenpsycholoog Patrick Wessels beaamt dat je erg veel voordeel krijgt voor zo’n klein bedrag per jaar en vertelt dat hier een strategie achter zit. "Het is volgens mij vooral bedoeld om loyaliteit te creëren. Op het moment dat je betaalt voor een premium-account, ga je je hier namelijk ook naar gedragen. Anders mis je namelijk jouw voordelen."

Wessels legt uit dat zowel Albert Heijn als Bol in een vijver vissen waar veel concurrentie is. Voor boodschappen ga je makkelijk naar een andere supermarkt en er zijn ontelbaar veel webwinkels die dezelfde producten aanbieden als Bol. Maar: "Als een product bij Bol 10 euro kost en bij een ander 8 euro, maar je bij Bol gratis verzending krijgt, dan bestel je het toch bij Bol. Zo creëren ze loyaliteit."

Loyaliteit zet anderen buiten spel
Hiermee binden Albert Heijn en Bol niet alleen klanten aan zichzelf, ze zetten andere winkels ook deels buitenspel. Elke keer dat jij boodschappen doet bij de Albert Heijn, doe je geen boodschappen bij een andere supermarkt. En elke keer dat jij bij Bol bestelt, bestel je niet bij een kleinere webwinkel.

Er zijn volgens Wessels genoeg kleine webwinkels die amper winst maken en door een gebrek aan klanten misschien zelfs wel stoppen. "En elke kleine webwinkel die afhaakt, levert weer nieuwe klanten op voor Bol."

Meer data verzamelen
Bovendien is het volgens Wessels steeds belangrijker om eigen data te genereren en analyses te maken. Third-party cookies verdwijnen namelijk, waardoor het steeds moeilijker wordt om data van andere partijen te verkrijgen.

Voor bedrijven is het echter wel goed om te weten wat jij als klant doet, omdat ze hier hun winkel op in kunnen richten. En hoe vaker jij bij hen komt winkelen, hoe meer data ze kunnen verzamelen. Daar werkt zo’n premium of select-account dus ook aan mee.

12 euro makkelijk terugverdiend
Wessels concludeert: "Op korte termijn dekt de 12 euro de kosten die Albert Heijn of Bol maakt niet, maar over een paar jaar hebben ze een enorm loyale klantenkring waardoor ze het makkelijk terugverdienen."

Voor consumenten zit dit iets anders. Hoewel je erg veel voordeel krijgt voor 12 euro per jaar, moet je ook bedenken dat Albert Heijn over het algemeen niet de goedkoopste supermarkt is. Het zou best kunnen dat je bij een andere supermarkt goedkoper uit bent, zelfs zonder alle premium-voordelen.

Als je bijna altijd je boodschappen bij Albert Heijn doet, is een premium-account dan ook een goede deal. "Maar als je Albert Heijn premium aanschaft om goedkoop boodschappen te doen, dan is die 12 euro misschien duurder dan je denkt", aldus Wessels.

Reactie Bol
Radar heeft Bol en Albert Heijn om een reactie gevraagd. Albert Heijn heeft geen reactie op het artikel gegeven, Bol reageert als volgt:

Over Select
Met Select van bol heb je geen extra verzendkosten meer. Ook niet bij avond- of zondag bezorging of bezorging op dezelfde dag. Retouren halen we gewoon bij je op. Daarnaast ontvang je met Select korting op heel veel populaire artikelen en spaar je punten voor leuke cadeaus.

Een bij bol besteld pakketje kan natuurlijk niet kosteloos worden verstuurd. Wij investeren voor onze klanten in lage verzendkosten, omdat we dat zien als onderdeel van onze service. Waar fysieke winkels te maken hebben met andere kosten, zoals de huur of koop van panden, inrichting en personeel dat ook aanwezig moet zijn als er geen klanten zijn, hebben wij te maken met verzendkosten. Klanten hebben zelf de keuze om Select al dan niet af te nemen. De prijs van Select is 11,99 maar levert bij een klein aantal bestellingen al een besparing op.

Over concurrentie met kleine spelers
In het artikel geeft de expert aan dat we hiermee kleinere webwinkels buiten spel zetten. Wij zien dit anders. Bol biedt ondernemers die online willen verkopen een extra verkoopkanaal. Op deze manier kunnen zij miljoenen klanten bereiken. Náást hun eigen verkoopkanaal of zonder zelf te hoeven investeren in een volledige webwinkel. We willen een goed platform zijn waarop we onze verkooppartners continu kansen bieden om de groei van hun onderneming te versnellen. Zo delen we waardevolle data over verkoopresultaten en over ondernemingskansen en ontzorgen we verkooppartners met o.a. advertentiemogelijkheden, logistieke diensten en samenwerkingen met derde partijen. Dus waar de consument profiteert van de voordelen bij bol via Select, profiteren onze partners net zo goed van voordelen door zich aan te sluiten bij ons platform.

Bron: Radar - AVROTROS