In tijden van stijgende prijzen kwam ook de markt voor duurzame, biologisch geproduceerde producten in een zwakke fase terecht. Er zijn nu echter tekenen van herstel, zo meldt Food-service.de.

De biologische voedingssector heeft geleden tijdens de periode van hoge inflatie - maar volgens cijfers uit de sector trekt de situatie nu weer aan. "De biologische verkoop consolideert in 2023", volgens een marktrapport van het Deutschen Bauernverbands. Volgens gegevens van marktonderzoeksbureau GfK is de verkoop van verse producten in oktober met 2,8 procent gestegen. Het aanbod van verpakte goederen was waarschijnlijk ook positief. "De Duitse verkoop van biologisch voedsel zou daarom groeien naar 16 miljard euro in 2023."

© Tomnex | Dreamstime.com

Grote ketens op biologische koers?
"Voor 2024 kan een groeiende omzet worden verwacht", aldus het marktrapport tijdens de jaarwisseling. Dit komt doordat alle grote foodretailketens naam maken met biologische productassortimenten. In 2022 noteerde de biologische markt in Duitsland, dat gewend is aan succes, een daling. Volgens de Bund Ökologische Lebensmittelwirtschaft daalde de omzet met 3,5 procent tot 15,3 miljard euro.

Politici richten zich ook op een snellere uitbreiding van de biologische landbouw - en dit is afhankelijk van een verdere toename van de vraag. Het doel van de coalitie is om het aandeel biologische landbouw te verhogen tot 30 procent van het totale landbouwareaal in 2030. Onlangs is het verder gestegen - maar slechts lichtjes tot 11,2 procent aan het einde van 2022. 14,2 procent van alle boerderijen werkt nu volgens biologische criteria. De federale minister van Voedsel, Cem Özdemir, heeft de strategie gepresenteerd om de verkoop van biologische producten te stimuleren. De nadruk ligt op meer biologisch onderzoek om de opbrengsten van de biologische landbouw te verhogen. Consumenten moeten ook beter geïnformeerd worden over de voordelen van biologische producten voor het milieu en het dierenwelzijn. Vorig jaar werd een nieuw biologisch keurmerk speciaal voor cateringbedrijven geïntroduceerd.

Streven naar meer biologisch voedsel in out-of home
Een hefboom zou meer biologisch voedsel in kantines, cafetaria's en restaurants moeten zijn. Om in één oogopslag te zien hoe biologisch een keuken is, kunnen aanbieders vrijwillig een rond logo in de medaillekleuren goud, zilver en brons gebruiken om zichzelf aan te prijzen. Het toont het aandeel biologische producten in verhouding tot de geldwaarde van de totale aankoop. Voor goud moet 90 tot 100 procent van de totale aankopen biologisch zijn, voor zilver 50 tot 89 procent en voor brons 20 tot 49 procent. Volgens het ministerie kunnen de logo's worden toegepast als bedrijven gecertificeerd zijn - de eigen kantine van het ministerie in Bonn en die van het 'Arbeitsministeriums' in Berlijn hebben al een bronzen logo.

In de toekomst zal het erom gaan hoe robuust biologisch als bedrijfsmodel blijkt te zijn. In het eerste jaar van de pandemie in 2020, toen veel mensen thuis kookten, schoot de verkoop met 22 procent omhoog naar €15 miljard en bleef groeien naar €15,9 miljard in 2021. Toen kwam er een ongewone tegenslag in 2022. Ondanks de terugkeer van veel mensen naar restaurants en kantines, waar meestal geen biologisch aanbod is, was biologische voeding nog steeds in staat om de verkoop 'grotendeels' op peil te houden, legde de Bund Ökologische Lebensmittelwirtschaft uit.

Biologische producten, die meestal iets duurder zijn, werden echter ook beïnvloed door een terughoudendheid om duurdere voedingsmiddelen te kopen tijdens de hoge inflatie - met een sterke trend om in supermarkten te kopen, terwijl speciaalzaken achterbleven. De 'Öko-Umsatzgewinner' waren opnieuw de discounters, volgens het rapport van de boerenbond. Het Bundesverband Naturkost Naturwaren meldde onlangs dat de vraag in de tweede helft van 2023 was toegenomen, nadat deze aanvankelijk daalde. Sinds juni zijn de verkoopcijfers constant hoger dan in dezelfde maand van het voorgaande jaar.

Bron: Food-service.de