Met de driejarige EU-campagne 'De mooiste boodschap is bio' maakt BioForum consumenten warm voor de kwaliteiten van bio en laat de sectororganisatie voor biologische landbouw en voeding zien hoe iedereen door kleine veranderingen in de winkelkar kan bijdragen aan een duurzamere wereld. Met succes: het nieuwe Nudging Rapport, ontwikkeld in samenwerking met Nederlandse partner Bionext, toont aan dat de retailer met simpele in-store acties de vraag naar biologische producten positief kan beïnvloeden.

Vlaamse consument mist kennis
Hoewel consumenten doorgaans positief staan tegenover biologische voeding, blijkt uit onderzoek dat ze vaak toch voor alternatieven kiezen als het erop aankomt. Marktonderzoek uit 2022 en 2023 toont aan dat de Vlaamse consument als belangrijkste reden om nooit voor biologische voeding te kiezen aan dat ze het te duur vinden én tegelijkertijd geven ze ook aan dat ze zich niet bewust zijn van de voordelen ervan. Uit marktonderzoek van GfK blijkt echter dat het prijsverschil tussen veel bio-producten en gangbare producten kleiner werd tussen 2021 en 2023. De conclusie is dat er een aanzienlijke kloof in kennis bestaat onder consumenten. Velen zijn zich niet bewust van reële prijsverschillen en het feit dat de meerwaarde van biologisch voedsel overeenkomt met aspecten die zij zelf hoog waarderen, zoals duurzaamheid, beter dierenwelzijn en teelt zonder chemische bestrijdingsmiddelen.

Aandacht voor bio werkt!
In 2022 en 2023 werden er innovatieve nudgingexperimenten uitgevoerd in zowel Nederlandse als Vlaamse supermarkten. Het Nudging Rapport van Bionext en BioForum concludeert dat de combinatie van deze instore activiteiten zoals proeverijen en nudgingmateriaal, met gelijktijdige online aandacht de verkoop van biologische voeding positief kan beïnvloeden. De diverse nudginginterventies in het rapport tonen aan dat nudging daadwerkelijk bijdraagt aan gedragsverandering bij consumenten, wat leidt tot een toename van de verkoop. De sectororganisaties nodigen retailers van harte uit met de bevindingen aan de slag te gaan, en zo hun duurzame voornemens waar te maken.

Klik hier voor het Nudging Rapport.