Ruim 40% van de consumenten wil een biologische variant van het huismerk, 26% zou meer biologisch kopen als hun favoriete A-merk een biologisch alternatief biedt, zo blijkt uit nieuwe GfK cijfers (2024). Bij een groter biologisch aanbod in de winkel zou 32% vaker biologisch kopen. Aanbod is daarmee effectiever dan het doorbreken van de kennisbarrière. Maar ook meer kennis over de voordelen van biologisch draagt bij: 31% van de consumenten geeft aan biologisch te kopen omdat ze weten wat de voordelen van biologisch zijn. Supermarkten, waar 75% van de biologische producten worden verkocht, hebben grote invloed op de biologische consumpties. Zij zetten dit jaar vol in op biologisch: PLUS ambieert een verdubbeling van het omzetaandeel biologisch (naar 6%) en Albert Heijn zet in op maximale groei van biologisch.

Een groot deel van de consumenten ziet graag meer biologisch in het schap: 32% van de Nederlandse huishoudens zou vaker biologisch kopen als supermarkten meer biologisch zouden aanbieden, zo blijkt uit nieuwe GfK cijfers (2024). 42% van de consumenten wil graag dat supermarkten een biologische variant van het huismerk product in hun assortiment opnemen en 26% zou meer biologisch kopen als hun favoriete A-merk een biologisch alternatief biedt. Het vergroten van het biologisch aanbod is de meest effectieve manier voor de groei van biologisch.

De behoefte naar biologisch stijgt van 42% naar 57% wanneer de consument weet wat biologisch is. Een gemis aan kennis van biologisch en de voordelen hiervan zijn grotendeels reden om niet meer biologisch te kopen: 31% geeft aan biologisch te kopen en bereid te zijn hier meer voor te betalen omdat ze weten wat de voordelen van biologische producten zijn. Meer communicatie over de voordelen zou consumenten helpen om vaker voor biologisch te kiezen. Middels nudges in de winkel, zoals schapkaartjes, worden consumenten steeds vaker geïnformeerd.

Supermarkten hebben bijzonder veel invloed op de biologisch consumptie, aangezien 75% van de biologische producten verkopen. Steeds meer retailers kiezen voor standaard biologisch. Bij PLUS worden naast alle huismerk zuivel en aardappelen, ook uien standaard biologisch. Middels deze vervangingsstrategie, streeft de supermarkt naar een verdubbeling van hun biologisch omzetaandeel (ten opzichte van 2022). Albert Heijn, die met 1900 producten het grootste biologische assortiment voert, zet dit jaar maximaal in op biologische groei. Lidl wil biologisch betaalbaar maken, door het stigma te doorbreken dat biologisch te duur is.

Uit de nieuwe omzetcijfers van de sector blijkt dat Nederlanders vaker en meer biologisch kopen en dan met name meer verse biologische producten (+ 57%), zo maakte GfK afgelopen week op de Biobeurs bekend. De omzet van biologische producten groeide met 42% ten opzichte van 2021.

Klik hier voor meer informatie over de cijfers.