Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Plan B gepresenteerd om consumentenvraag te stimuleren"

ALV BioNederland stond in het teken van marktkansen en marktontwikkeling

Tholen - Afgelopen dinsdag vond in Ede de algemene ledenvergadering van BioNederland plaats. Deze stond vooral in het teken van marktkansen en marktontwikkeling. "We kijken terug op een goede ALV, met een mooie opkomst. Er zaten zo'n 45 leden in de zaal. Bestuur en werkorganisatie van BioNederland kijken terug op een succesvolle en vruchtbare ledenvergadering, waarbij de ingezette koers bekrachtigd werd", vertelt verenigingsmanager Natalie Oudenhoven.

Natalie opende samen met voorzitter Jan Groen de vergadering. "Allereerst hebben we twee nieuwe leden verwelkomd: Henri Willig en Koudijs. Tevens werd vroegtijdig afscheid genomen van het zeer gewaardeerde bestuurslid Bram Weijland."

Voorin de zaal: Natalie Oudenhoven en Jan Groen.

Tijdens de ALV werd terug- en vooruitgeblikt en zijn de marktontwikkelingen besproken, geeft ze aan. "De biologische markt is op dit moment een uitdagende markt. Om er voor te zorgen dat de markt zich verder gaat ontwikkelen en de consumentenvraag te stimuleren hebben we de afgelopen tijd de nodige projectvoorstellen ingediend bij de overheid. Vooralsnog komt daar niet de benodigde bijstand en ondersteuning voor beschikbaar, daarom hebben we besloten om ook een 'plan B' te onderzoeken en waar nodig en mogelijk ons eigen pad te gaan bewandelen. Dit 'plan B' hebben we tijdens de ALV gepresenteerd. We hebben onze leden gevraagd of we op de juiste koers zitten, bereid zijn om mee te denken en of ze hieraan een extra financiële bijdrage willen leveren. De reacties waren overwegend positief."

Van BAR naar PIB?
Na de algemene ledenvergadering volgde een presentatie vanuit RVO, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Einde van dit jaar loopt de Brexit Adjustment Reserve (BAR) af. Deze bedrijfsleven regeling geeft een tegemoetkoming voor aanpassingskosten door het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie (Brexit). Bijvoorbeeld het verkennen van een nieuwe markt. Een aantal leden van BioNederland heeft het afgelopen jaar gebruik gemaakt van deze regeling in de vorm van marktonderzoek, handelsmissies en beurzen. Deze regeling loopt eind december 2023 af.

"Een aantal van onze leden heeft dankbaar gebruik gemaakt van deze regeling. Zo zijn ze dit jaar op handelsmissie naar Zweden, Denemarken en Duitsland geweest. Ook zijn er interessante marktstudies van de Duitse en Zweedse markt uitgebracht. De BAR-regeling is er dus echt om op nieuwe markten te kunnen focussen."

Om ervoor te zorgen dat we in de toekomst ook via RVO nog aanspraak kunnen maken op regelingen heeft BioNederland met RVO verkend wat de mogelijkheden zijn. "Daarom heeft RVO tijdens de vergadering de Partners for International Business, ofwel PIB, toegelicht. Dit is een programma waarmee Nederlandse bedrijven in een publiek-private samenwerking hun internationale ambities kunnen realiseren. Ondernemen in het buitenland is niet altijd makkelijk. Je kunt te maken krijgen met handelsbarrières, onvoldoende kennis bij lokale overheden en bedrijven, of nadelige lokale wetgeving. RVO ontwikkelt namens de Nederlandse overheid, samen met een Nederlands cluster van bedrijven en kennisinstellingen een meerjarig actieplan. In dit PIB-actieplan staan strategische en promotionele activiteiten om een Nederlandse sector in het algemeen en het cluster in het bijzonder zo goed mogelijk te positioneren op een buitenlandse markt."

De workshop, Links Mariëlle Bordewijk en rechts Erik Hollander.

Workshop 'Van keurmerk naar betekenisvol merkverhaal'
Ter inspiratie werd na de ledenvergadering dus ook nog de workshop 'Van keurmerk naar betekenisvol merkverhaal' georganiseerd. Henri Willig heeft een herpositionering laten doen door Food By Design. Erik Hollander (marketing & e-commerce directeur Hooidammer) en Mariëlle Bordewijk (food innovator en merkexpert van Food By Design) lieten de BioNederland-leden tijdens een interactieve workshop ervaren hoe belangrijk een heldere merkpositionering en een krachtig merk is voor hun business. "Mariëlle heeft de 5 stappen die ze doorlopen om een merk opnieuw te positioneren toegelicht. Tussendoor deelde ze wat oefeningen uit aan de leden, zodat zij ook konden nadenken over hun eigen merk. Erg leuk dat Henri Willig als nieuw lid van BioNederland deze workshop aanbood. Hiermee werden onze leden op een goede manier aan het denken gezet."

Voor meer informatie:
Natalie Oudenhoven
BioNederland
Bennekomseweg 43
6717 LL Ede
030 2339970
[email protected]
www.bionederland.nl