Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fact Findingmissie naar Denemarken en Zweden geeft vertrouwen voor de toekomst

"Biologisch is vergelijkbaar met een fuik"

Tholen - Sebastiaan Krouwel en Belinda Barnhard gingen vorige week namens TerraSana mee op de Fact Findingmissie naar Denemarken en Zweden. Ze omschrijven het als een goed georganiseerde, veelzijdige missie. Belinda, Business Development Manager bij het in Leimuiden gevestigde bedrijf, vertelt: "Het was ook een leuke groep bij elkaar. Mooi is dat je tijdens zo'n trip echt van elkaar leert omdat iedereen het vanuit andere invalshoeken bekijkt. Duidelijk werd dat iedereen elkaar wat gunt."

Derde en vierde van links: Sebastiaan en Belinda. 

Fuik
Hetgeen dat Sebastiaan (International Sales Director) vertrouwen in de toekomst geeft is 'The organic staircase' die in de presentatie van Paul Holmbeck voorbij kwam. "Deze trap toont in welke fase de consument zich bevindt. De meeste consumenten beginnen met zuivel en groenten en als ze dat kopen is het waarschijnlijker dat ze ook meerdere categorieën binnen gaan. Helemaal aan het einde zitten dan wijn en bier bijvoorbeeld. En een stapje naar beneden doen is tien keer minder aannemelijk dan een stap omhoog zetten. Dus als je eenmaal begonnen bent met biologisch in de basis, groei je daar makkelijker in door. Dit tempo wordt natuurlijk door allerlei omstandigheden beïnvloedt, denk bijvoorbeeld aan inflatie. Dan zou je de trap sneller omhoog gaan, maar omlaag gebeurt nauwelijks. Er moet heel veel meer gebeuren voordat men een trede naar beneden zet dan omhoog. Biologisch is dus eigenlijk vergelijkbaar met een fuik. In positieve zin: als je er eenmaal in zit, kan je niet meer terug. Dat geeft echt vertrouwen in de toekomst."

Klik hier voor een uitvergroting. 

Sebastiaan vertelt dat TerraSana al distributie heeft in Denemarken en dat ze dit graag willen uitbreiden. "Er zijn daar zoveel voorbeelden van hoe retailers het aanpakken, dat is zo anders dan hoe we het hier doen. De duidelijke markering van bio door de retailers werkt." Ook de verschillende mechanismen om consumenten op de winkelvloer te verleiden kwamen in de presentatie van Paul aan bod. Sebastiaan: "Bij de laatste trede komt nudging pas aan bod. Daarbij moet je duidelijk maken dat het lekkerder en beter is."

Denemarken: herstel verwacht na recessie
Uiteraard kwam ook de actuele marktsituatie aan bod tijdens de missie. "De ontwikkeling van biologisch in beide landen is heel verschillend. In Denemarken heeft de bio-verkoop een klein tikje gehad, maar de verwachting is dat het weer doorgroeit na economisch herstel. Consumenten zijn tijdelijk naar de discounter gegaan en hebben daardoor het bio-aanbod minder gezien. Wel willen ze zeker nog biologisch blijven kopen. In Zweden zijn ze aan het zoeken naar de herijking van de rol van biologisch. Daar is een hang naar meer regionale producten. Wat is beter? In Nederland geteelde bio-tomaten importeren of een lokale niet-biologisch geteelde tomaat", vertelt Sebastiaan.

Duidelijke verschillen
Duidelijk werd dat echt alle Scandinavische landen heel erg van elkaar verschillen, benadrukt hij. "Al deze landen hebben een verschillende benadering nodig, het zijn echt heel andere markten. Je scheert het eenvoudig over een kam, maar dat is hetzelfde als zeggen dat we in Nederland hetzelfde doen als in Frankrijk en Duitsland."

Veelzijdig programma
Belinda kijkt met een positief gevoel terug op de missie. "Het is heel leuk om te zien dat er zoveel mensen aan het strijden zijn voor biologisch. Dat motiveert echt. Deze missie heeft ons veel handvaten gegeven om concreet aan de slag te gaan. Ik ben echt onder de indruk van hoe vooral Denemarken voorop loopt ten opzichte van Nederland." De dagen zagen er heel verschillend uit, vertelt ze. "Het was echt een mengelmoes. De eerste dag begonnen we met winkelbezoeken en 's middags diverse presentaties. De tweede dag bestond uit presentaties, reizen en winkelbezoeken. En de laatste dag begonnen we met presentaties, gevolgd door winkelbezoeken en de treinreis."

Foto rechts: Belinda spotte wat TerraSana-producten in de schappen in Zweden.  

Voor meer informatie:
Belinda Barnhard
TerraSana
Waaier 10-12
2451 VV Leimuiden
0172 503333
[email protected] 
www.terrasana.nl 

Sebastiaan Krouwel
TerraSana
Waaier 10-12
2451 VV Leimuiden
0172 503333
[email protected] 
www.terrasana.nl