IRI: "Ondanks inflatie zet de verduurzaming van de voedselverkopen door"

Monitor Duurzaam Voedsel 2021: Stijging in omzet van voeding met duurzaamheidskeurmerk

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk, tegen 19 procent in 2020. In 2013 was 8 procent van de verkochte voeding duurzaam en sinds 2015 neemt dit aandeel steeds verder toe. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research (WR) en het CBS, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Ook in de eerste helft van 2022 zet het aandeel van producten met een duurzaamheidskenmerk door, blijkt uit cijfers van IRI. 


Bron: CBS, WR
1) Tot en met 2017 is het aandeel gebaseerd op ongeveer 70% van de omzet van supermarkten vanaf 2018 op het totaal van alle supermarkten

Consumenten kochten in 2021 voor bijna 8 miljard euro aan duurzame voeding in supermarkten, 14 procent meer dan in 2020. Voor voeding zonder duurzaamheidskeurmerk nam de omzet met 4 procent af, naar bijna 29 miljard euro. Door de coronamaatregelen in 2020 verschoven uitgaven aan voeding van foodservice naar supermarkten. In 2021 werden de coronamaatregelen minder streng. Nog steeds werd er meer uitgegeven aan voeding in supermarkten dan voor corona, maar minder dan in 2020. De uitgaven aan duurzame voeding in supermarkten zijn bepaald met transactiedata van producten met een duurzaamheidskeurmerk.

Vooral producten als varkensvlees, verse vis en diepvriesvis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk (meer dan 80%). Het aandeel duurzaam in vers fruit is 18%, verse groenten 14% en aardappelen 12%. 

Ondanks de inflatie houdt de verduurzaming van de voedselverkopen stand in 2022
Het aandeel van producten met een duurzamer keurmerk binnen de totale foodomzet in supermarkten houdt stand in het eerste half jaar van 2022. De totale foodomzet groeide in de eerste helft van 2022 met 0,3% terwijl de omzet in duurzamere producten groeide met 0,9%. Ondanks de sterke inflatie, zet de verduurzaming van de voedselverkopen dus door. Dit blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail over de eerste helft van 2022 van IRI.

"Als we kijken naar de verschillende keurmerken afzonderlijk, groeit vooral het Beter Leven keurmerk met een groei van 2,8% sterker dan totaal voeding. Maar ook Biologisch wint aandeel binnen de totale foodomzet. De viskeurmerken MSC en ASC daarentegen verliezen wat aandeel binnen verse vis en diepvriesvis, maar het MSC-keurmerk maakt wel zijn opmars binnen visconserven.

In tegenstelling tot de signalen die komen vanuit ons buurland Duitsland over vraaguitval voor biologisch in verband met stijgende prijzen en prijsbewustheid bij de consument, houdt in Nederland de verduurzaming van ons voedsel dus nog stand in de eerste helft van dit jaar.

Ook de verwachtingen voor de verdere ontwikkeling in het tweede half jaar van 2022 zijn positief. Dit onder andere door de inzet van PLUS, die recent aankondigde haar huismerk biologische zuivel verder uit te breiden door alle anderhalve- en twee literpakken dagverse melk van het huismerk standaard biologisch aan te bieden. Ook de omschakeling van al het pluimveevlees naar het 1 Ster Beter Leven Keurmerk vanaf 2023 zal verder bijdragen aan de groei.

Of deze ontwikkeling zich daadwerkelijk vertaald naar een verdere aandeelgroei over heel 2022 van duurzamere voeding blijft spannend in de huidige tijd van sterke prijsstijgingen. Eind februari 2023 verwachten we de definitieve cijfers over heel 2022 te kunnen publiceren om hier een antwoord op te geven."

Klik hier voor het keurmerkenrapport van IRI

Bron: CBS, WUR, IRI


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven