Webshop is een welkome aanvulling

Mertz Kleinfruit in Sint-Geertruid is een van de Zuid-Limburgse agrarische bedrijven die na deelname aan het programma Limburgs Offensief Food (LOF) zijn aangesloten bij het nieuwe platform Streekproducten-Limburg. Hiermee hoopt Ellen Mertz haar afzetgebied verder uit te kunnen breiden. Onder meer met een eigen webshop.


Ellen Mertz van Mertz Kleinfruit, foto LLTB

De webshop is in ieder geval een welkome aanvulling op de boerderijwinkel, zo laat Mertz weten. ‘We zijn momenteel bezig met het inrichten van onze eigen webshop met beterbijons.nl. Binnen een week of twee komt de shop online te staan. Ik denk dat een webshop een prima manier is om als consument bestellingen door te geven’, motiveert de fruitteler deze stap. ‘Het is ook fijn voor mensen die niet naar onze boerderijwinkel kunnen komen. Het samenstellen van een boodschappenlijst kan in alle rust achter de laptop en gaat lekker snel. Wij maken vervolgens de bestelling klaar. Die kan worden afgehaald of door ons worden bezorgd.’

Inrichten webshop
De medewerkers van ‘Beter bij ons’ hebben de fruitteler prima geholpen bij het inrichten van de webshop, zegt ze. ‘Bijvoorbeeld bij het maken van de foto’s. Het ziet er echt heel goed uit. Om te kijken of alles werkt zoals we voor ogen hadden, laten we eerst onze familie een aantal bestellingen plaatsen. Maar dat de webshop prima aansluit op de verkoop in de winkel, weet ik zeker.’

Via LOF hebben diverse partners de afgelopen twee jaar hard gewerkt aan het promoten en uitbouwen van duurzaam, gezond voedsel van eigen bodem. Het project werd in juni afgesloten met de presentatie van een magazine met verhalen en foto’s, de lancering van een streekproductengids en de website streekproducten-limburg.nl.

‘Met het magazine en de website willen we agrarisch ondernemers inspireren en hen laten zien wat er na LOF mogelijk is’, vertelt Bert Vliex van transitiemanager F-Fort.

Podium
‘Het is een breed platform waarop, behalve de versproducten van LLTB-leden, ook streekproducten van andere producenten staan vermeld. We hebben als spin-off een podium gecreëerd waarop agrariërs zich kunnen profileren, zonder verdere kosten. Ze kunnen zich via de website heel eenvoudig inschrijven, door het uploaden van een foto en het plaatsen van een tekst. Er vindt ook nog een controleslag plaats, zo wordt naar de tekst en lay-out gekeken. In principe sta je als ondernemer binnen 48 uur op de website en kun je als vervolgstap ook je eigen webshop opzetten, legt Vliex uit. ‘Het liefst willen we dat de 525 streekproducenten die onze provincie telt zich aanmelden voor de website. Dan hebben we in Limburg meteen een basis voor een community, waarbinnen de agrariërs zelf de regie voeren. Ook kunnen ze door clustering van de webshops, B2B bedienen om zo aan een extra verdienmodel te werken.’

Bron: LLTB


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter Instagram

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven