Uit recent onderzoek blijkt dat bedrijven die biologische producten verkopen een concurrentievoordeel kunnen behalen door meer circulaire, duurzame verpakkingen te gebruiken. Uit een onderzoek van de Soil Association is gebleken dat meer dan de helft (55%) van de consumenten verwacht dat de verpakking van biologische AGF-producten een lage of geen impact heeft op het milieu. Twee op de vijf (42%) verwachten dat biologische producten worden verpakt in materialen die milieuvriendelijker zijn dan niet-biologische alternatieven.
Niet-recycleerbare verpakkingen waren de grootste bron van zorg voor bijna de helft (48%) van de ondervraagden, gevolgd door overtollige verpakkingen (42%) en plastic verpakkingen (37%). Niet-gerecycleerd plastic was de minst geprefereerde verpakkingsoptie en de grootste belemmering voor de aankoop van biologische groenten en fruit, waarbij 50% zei dat ze geen product zouden kopen dat verpakt is in niet-gerecycleerd plastic, vergeleken met slechts 11% die afgeschrikt wordt door recycleerbaar plastic.
Volgens foodservicefootprint.com suggereert dit volgens de Soil Association dat consumenten zich niet langer alleen richten op plasticvervuiling, maar ook op de herbruikbaarheid en recycleerbaarheid van verpakkingen en de mogelijkheid om deel uit te maken van een circulaire economie.