De Europese Commissie heeft maandag een nieuwe gedragscode gepresenteerd voor verantwoord ondernemen en verantwoorde handelspraktijken in de voedingssector. De gedragscode heeft tot doel de beschikbaarheid van gezond en ecologisch duurzaam voedsel te vergroten en die ook betaalbaar te maken. Het initiatief heeft al 65 handtekeningen verzameld.
De 65 verenigingen en bedrijven die de gedragscode hebben ondertekend beloven een bijdrage te leveren aan een duurzame transitie en andere bedrijven aan te moedigen om zich bij de code aan te sluiten. De Eurocommissaris voor Gezondheid en Voedselveiligheid, Stella Kyriakides, had het bij de presentatie van de nieuwe gedragscode over een innovatieve oplossing.
“De gedragscode vormt een van de eerste resultaten van de ‘Van boer tot bord’-strategie en is een uiting van de bereidheid en de wil van de voedingssector om actie te ondernemen om de gezondheid van de burgers en de planeet te verbeteren. De gedragscode kan helpen bij de overgang naar een duurzaam voedselsysteem”, zei de Eurocommissaris.
Onder de ondertekenaars bevinden zich 26 voedselproducenten, 14 supermarktconcerns, één deelnemer uit de foodservicesector en 24 verenigingen. “De gedragscode spreekt spelers aan uit de hele voedselketen”, zo zei de uitvoerend vice-voorzitter van de Europese Commissie en verantwoordelijke voor de Europese Green Deal, Frans Timmermans.
De Nederlandse politicus kondigde aan dat de Commissie de gedragscode zal presenteren op de Food Systems Summit van de Verenigde Naties van dit jaar. De Commissie zal het evenement aangrijpen om andere bedrijven uit te nodigen om zich bij het project aan te sluiten en zo de reikwijdte en ambitie ervan nog te vergroten.
De gedragscode is ontwikkeld samen met verenigingen en bedrijven in de Europese Unie, met actieve betrokkenheid van andere belanghebbenden, zoals internationale organisaties, ngo's en vakbonden, die ook deelnamen aan de voorstelling.
Het systeem omvat verplichtingen op twee niveaus. EU-verenigingen zijn verantwoordelijk voor het behalen van zeven doelstellingen die de overgang naar gezonde en duurzame consumptiepatronen moeten bevorderen. De verenigingen moeten jaarlijks verslag uitbrengen over de geboekte vooruitgang.
De bedrijven gaan een ambitieus engagement aan met meetbare resultaten op uiteenlopende gebieden variërend van het verbeteren van het dierenwelzijn tot de reductie van het gebruik van suiker en het terugdringen van de broeikasgasemissies in hun volledige productassortiment. Deze bedrijven brengen jaarlijks verslag uit van hun acties en vorderingen.
Bron: efeagro.com