Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Organic Denmark wil bio voor iedereen aantrekkelijk en beschikbaar maken

"De stap naar Deense discounters was een schok voor sommigen"

Tholen - "Sinds de pandemie is biologisch sneller gegroeid dan de conventionele markt. De vooruitzichten zijn geweldig." Aan het woord is Pernille Bundgård van Organic Denmark. Zij zat samen met Charlotte Bladh André (Organic Sweden) en Aura Lamminparras (Pro Luomu - Finland) in de Nordic Organic Roundtable Discussion die onlangs online gehouden werd. Pernille benadrukte onder meer dat Organic Denmark de dialoog blijft aangaan met de retailers. "Wij willen hen helpen bij het verhogen van het bio-aanbod en de verkopen."

Rechtsboven is Pernille Bundgård. 

Tijdens de 'koffiebreak' gingen de vertegenwoordigers van de bio-organisaties in op de belangrijkste ontwikkelingen in de Scandinavische markt. Organic Denmark wil het biologisch aanbod voor iedereen aantrekkelijk maken. "Tien jaar geleden zijn we ook naar de discounters gestapt. Dat was een schok voor sommigen, maar het belangrijkste is dat bio-producten voor iedereen beschikbaar moeten zijn. Ook voor alleenstaande vaders met drie kinderen. Door met de retailers samen te werken willen we hen uitleggen waarom biologisch duurder is. En benadrukken we dat het ook heel duur is op de lange termijn om 'crappy food' te eten. We investeren vooral in een breder aanbod en moeten consumenten en retailers duidelijk maken dat biologisch onderdeel is van de oplossing."

Coca-Cola
Het label van Organic Denmark is heel bekend. Pernille: "98% van de Deense bevolking herkent ons label, vergelijkbaar met Coca-Cola. Al is dit in essentie natuurlijk een rare vergelijking. We bieden 'one-stop-shopping' voor duurzame consumenten. Het Organic Denmark-label garandeert kwaliteit. Biologisch zal het klimaatprobleem niet volledig oplossen, maar is zeker onderdeel van de oplossing. Dat is onze boodschap. Je kunt niet duurzaam zijn zonder biologisch."

De organisatie focust met name op het vertellen van de voordelen die biologisch biedt. "We praten nooit slecht over conventioneel, ze werken gewoon volgens de regels. Wij focussen vooral op de voordelen van biologisch."

Organic Denmark werkt al 25 jaar samen met de retailers. Ze gaan graag de dialoog met hen aan. Zoals gezegd wil Organic Denmark de retailers helpen bij het verhogen van het bio-aanbod en de verkopen. "Deze samenwerking is ontstaan toen de boeren afzetkanalen nodig hadden." Nog altijd heeft Denemarken geen 100% bio-winkels. "Voorop staat dat we de bio-producten goed zichtbaar maken door middel van ons rode Organic Denmark-label. Dit doen we door evenementen te organiseren voor consumenten. En met campagnes op de winkelvloer. Zo toonden we een aantal jaar geleden in de winkel aan consumenten hoe heerlijk bio-producten zijn."

Hardlopers en trends
De snelste groeiers op productniveau in Denemarken zijn volgens Pernille haver, melk en eieren. "Er wordt zelfs meer biologische dan conventionele haver verkocht." Ze ziet ook wat duidelijke consumententrends. Door plantaardige producten biologisch te maken creëer je volgens Pernille een win-winsituatie. "Ook vragen we aandacht voor een dieet met meer groenten en minder maar beter vlees." Inmiddels zijn bepaalde producten in verschillende winkels enkel nog biologisch verkrijgbaar. "Op de winkelvloer heeft het duidelijk effect dat sommige retailers bijvoorbeeld enkel nog bio-bananen aanbieden. Dit heeft gezorgd voor een verkoopstijging van 66,5%."

Op bedrijfsniveau ziet ze dat steeds meer Deense bedrijven de groene agenda in hun bedrijf verweven hebben. "Er zijn zoveel mooie ontwikkelingen gaande op het gebied van duurzaamheid. Dat is nu geïntegreerd binnen de bedrijven. Zij willen echt iets teruggeven aan de omgeving."

To do list
Er staan zeker nog wat dingen op de 'to do list' van Organic Denmark. Zo is er meer variatie nodig op productniveau. "We willen zowel goedkope bio-producten aanbieden als biologische producten van premium quality. Bio-consumenten willen ook keuze hebben."

Toekomst
Pernille is optimistisch over de toekomst. "Biologisch zal zeker blijven groeien. Er komen meer producten en er zal meer ruimte in de schappen vrijgemaakt worden voor de producten. Wij zullen het EU-doel van 25% bio-landbouwareaal in 2030 zeker halen. We gaan zelfs voor 30% in 2030, qua areaal en consumptie. We zijn erg blij met een overheid die bereid is om te investeren in biologisch en daarmee bijdraagt aan het bereiken van de doelen." Op productniveau zal Organic Denmark inzetten op het eten van biologisch vlees, wanneer men vlees wil eten. En ze verwacht dat het aanbod plantaardige bio-producten aanzienlijk zal gaan toenemen.

Voor meer informatie:
www.organicdenmark.com