Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marco Mulder (Udea) over nieuw vleesmerk Lebon:

"Biologisch vlees zoals het bedoeld is"

"Als je vlees wilt eten, moet het duidelijk zijn waar vlees vandaan komt. Daarom hebben we onze vleesketen compleet veranderd. We hebben ervoor gekozen om slechts met een paar veehouders samen te werken. Met hen bouwen we aan een gesloten en circulaire keten die bijdraagt aan een beter voedselsysteem", vertelt Marco Mulder, assortiment manager bij Udea. 

"Zo weten we altijd precies van welk dier ons kwalitatief goede pure en smaakvolle vlees komt en bij welke boer het dier is grootgebracht. Dat is uniek in supermarktland. Dit 'nieuwe' vlees krijgt de naam Lebon: het goede voor iedereen, tegen een eerlijke prijs. Achter iedere vleessoort staat slechts een handjevol boeren. Dankzij de directe link kunnen wij biologisch vlees bieden zoals het altijd is bedoeld: puur, eerlijk en transparant van de beste kwaliteit. En dat proef je."

Verbetering in assortiment en kwaliteit
"Om de nieuwe standaard te zetten in biologisch vlees is er echt bij het begin begonnen: de randvoorwaarden scheppen en daar de juiste boeren bij zoeken", aldus Maikel Geluk (retailspecialist, Jan Zandbergen Group). "We wilden de keten zo kort mogelijk houden en met maar een handjevol boeren werken. Zo blijft de keten beheersbaar en kan kwaliteit gegarandeerd worden. Met alle boeren is er een bewuste keuze gemaakt voor ras, voer en een grote mate van vrijheid voor de dieren. Die balans hebben we goed kunnen vinden en dat proef je terug in het vlees."

Marco vult aan namens Udea: "Ja, we hebben met het Lebon assortiment echt horeca kwaliteitsvlees. We hebben een mooi breed assortiment kunnen ontwikkelen, want naast de nieuwe categorieën kalfs- en lamsvlees kunnen we nu ook inspelen op de seizoenen en de feestdagen. Van mooie barbecue-toppers als sparerib tot lamsproducten voor tijdens de feestdagen. Daarnaast hebben we mooie luxe runderproducten toegevoegd, zoals côte de boeuf en enkele bewerkte varkensvlees producten zoals varkensschnitzel."

Duurzaamheid
Lebon denkt ook aan duurzaamheid. Zo zijn er enkele verbeteringen doorgevoerd. Marco: "Door nauwe samenwerking in de keten hebben we de minimale t.h.t. kunnen verlengen van 2 naar 4 dagen. Hierdoor wordt er minder verspild en kan er meer verkocht worden."

Ook is er bewust voor een verpakking met een lagere milieu-impact gekozen. "Een geheel nieuwe verpakking die 90% minder plastic bevat en makkelijk te scheiden is in karton in plastic, echt een duurzame innovatie", zegt Maikel.

"Daarnaast groeien de dieren op in de Benelux of Ierland. Hiermee houden we de foodmiles zo kort mogelijk. Samen met Udea hebben we ook gekeken hoe we circulair ondernemen kunnen verweven in onze keten. Zo gaan de onverkoopbare appels van Harrie van den Elzen, vaste appelteler van Udea, naar varkenshoudster Henny van de Ven. En de mest van haar bedrijf gaat weer naar de appelboomgaard van Harrie. Beide hebben hun bedrijf in het Noord-Brabantse Zeeland, dus ver rijden met reststromen is het niet. En dit is pas de eerste stap!"

V.l.n.r. Marco Mulder en Maikel Geluk op bezoek bij Henny van de Ven biologische varkenshoudster.

Marco: "We presenteren met trots ons nieuwe vleesmerk Lebon. Al deze initiatieven met een eerlijke keten waar goed met de dieren wordt omgegaan, betalen zich ook terug in het vlees en dat proef je!"

Voor meer informatie: www.meetlebon.nl of www.udea.nl 

Publicatiedatum: