Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Kortingscode voor A-merk op zelfscanner is effectiever dan schapkorting"

Bordjes die bij het schap hangen met de aanbieding van de week in supermarkten lijken een heel effectieve manier van adverteren. Uit onderzoek van professor Koert van Ittersum van de Rijksuniversiteit Groningen en Daniel Sheehan van de Universiteit van Kentucky blijkt echter dat voor A-merken beter een losse promotie gebruikt kan worden.

In 3 verschillende onderzoekstudies heeft Van Ittersum onderzocht hoe consumenten reageren op een promotieaanbod. Twee van die onderzoeken vonden online plaats, de derde in een gesimuleerde supermarktomgeving.

Van Ittersum bekeek hoe consumenten reageren op een aanbieding voordat ze bij het product in de winkel kwamen. Daaruit bleek dat ze eerder geneigd zijn om het product te kopen als ze de aanbieding bijvoorbeeld via een coupon bij de ingang of een bericht op de selfscanner krijgen, dan wanneer ze bij het schap staan en pas daar zien dat het product in de aanbieding is.

"Adverteren via de selfscanner werkt met name bij A-merken", aldus Van Ittersum. "Het werkt vooral bij een product dat iemand normaal gesproken niet koopt omdat het als te duur wordt bestempeld. De aanbieding is nog steeds duurder dan het product dat normaal wordt gekocht. Bij een losse promotie voelen klanten zich minder schuldig. Tegen de tijd dat ze bij het schap zijn, zijn ze zo  gefocust op het A-merk, dat ze het dan willen hebben."

Nu veel klanten online bestellen bij supermarkten, bieden de losse promoties meer mogelijkheden. Na het inloggen kan de supermarkt de klant al een aanbieding laten zien. Die kan gebaseerd zijn eerdere aankopen. Volgens Van Ittersum zijn klanten minder impulsief bij online aankopen. “Aan de andere kant, beschikt de supermarkt over meer aankoopgegevens van de klant en kunnen de gegevens makkelijker geanalyseerd worden om de aanbieding daarop aan te passen.”

Bron: Rijksuniversiteit Groningen

Publicatiedatum: