Supermarkten, voedingsspeciaalzaken en maaltijdbezorgers zijn de winnaars van de retailsector tijdens het coronajaar 2020. Ze kunnen blijven profiteren van de ingezette of versnelde structurele veranderingen op het moment dat de economie weer open gaat, analyseert ABN AMRO.
Bron: ABN AMRO, CBS
Retailers dienen in te zetten op de doorontwikkeling van het onlinekanaal. Consumenten zijn dit kanaal – al dan niet 'gedwongen' door de coronacrisis – meer gaan omarmen. Het omnichannel-concept waarbij een fysieke winkel gecombineerd wordt met een online propositie is met name vruchtbaar.
Bron: ABN AMRO
De groeiende vraag naar gemak en gezondheid zal voor een deel van de consumenten blijvend zijn, vooral onder jongeren en vermogenden. Supermarkten kunnen inzetten op gemak door een verdere verbetering van maaltijdbezorging en service. Voedingsspeciaalzaken en maaltijdboxbezorgers kunnen juist inspelen op gezondheid. Om hun omzet te handhaven, moeten de producten een hoge toegevoegde waarde hebben zodat hogere prijzen gerechtvaardigd zijn. Het "verhaal achter het product" bij streekproductinitiatieven is hier een voorbeeld van.
Tot slot blijft prijs een belangrijke factor. Voor veel consumenten zal de onzekerheid toenemen door stijgende werkloosheid en afnemend vertrouwen. Consumenten, die minder te besteden hebben, blijven voorkeur geven aan supermarkten waar de nadruk niet ligt op hoogwaardige, duurdere producten, maar juist op een scherpe prijs.
Bron: ABN AMRO