3 groene food trends 2021

Meer groen, vaker onbewerkt en liever lokaal

Opeens hadden we weer alle tijd om zelf onze groenten te snijden. Met de komst van Corona steeg de verkoop van verse onbewerkte groenten. Uiteindelijk raakt Corona met name mensen met overgewicht, we willen dus preventief gezonder zijn, waardoor de verkoop van groente en fruit steeg. En wáár we die groenten haalden, veranderde ook: meer mensen kopen hun groenten rechtstreeks bij de kleine en biologische teler. De drie groene trends van het afgelopen jaar, die in 2021 zullen toenemen, aldus trendwatcher Anneke Ammerlaan.  

Vaker lokaal
Deels noodgedwongen door Corona, zijn we steeds meer lokaal gaan kopen. Die trend lijkt zich voort te zetten: meer en meer lokale initiatieven poppen uit de grond die het mogelijk maken om rechtstreeks bij de kleine, vaak biologische boer in te kopen. Corona zorgde ervoor dat bedrijven opeens volwassen moesten worden, door nu ook zelf hun producten online aan bieden. Je zou kunnen zeggen door corona een enorme sprong vooruit. 

Enerzijds zie je dat mensen thuis meer tijd nemen om te koken, ‘from scratch’ koken met ongesneden groeten. Anderzijds, omdat we niet meer uiteten kunnen, zien we dat verse maaltijden aan huis en die voor ons zijn bereid en de maaltijdboxen het enorm goed doen. 

“Het nieuwe gemak”
Vroeger ging je even de supermarkt in voor iets makkelijks, dat is enorm afgenomen, omdat we de supermarkt niet in willen. Het nieuwe gemak is dus thuis koken of iets kant en klaars bestellen. Interessant is dat er daardoor een disruptie is ontstaan in de groei van de ‘Superant: de supermarkt die met hun ‘to go’ en ‘kant en klare’ maaltijden een tak van de horeca over namen. Noodgedwongen zie je juist dat restaurants opeens een stukje Super overnemen met hun maaltijdboxen, we zien dus de Restau-super ontstaan. 

Aanbodgedreven
Kleinere producenten bieden een beperkte keuze. Ze zijn namelijk geen supermarkt. Je kunt bij hen kiezen uit ‘wat is er die week is’. Dat accepteren we van de kleine wel, maar van de grote supermarkt niet. Sterker nog, we willen dat die kleine dat doet. We vinden het makkelijker en we worden verrast. Dat maakt dat we voor die kleine blijven kiezen. 

We zitten nog in een voorfase, omdat de trends voornamelijk noodgedwongen razendsnel zijn ontstaan. Ze zullen komend jaar verder ontwikkelen doordat steeds meer partijen gaan inspelen op deze nieuwe vormen en de logistiek steeds efficiënter en optimaler wordt. 

De Overstapweken
De komende drie weken (van 4 tot 20 januari) kunnen consumenten hun groene voornemens gelijk waarmaken. Tijdens de Overstapweken kunnen consumenten even op biologisch overstappen door de vele biologische productaanbiedingen om kennis te maken met biologisch. De Overstapweken zijn onderdeel van de ‘Bio lekker voor je’-campagne van Bionext.

Voor meer informatie: www.bionext.nl


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven