Analyse Picnic: Bio-fairtrade bananen populair in Amsterdam, zoete aardappelen in Rotterdam en pruimtomaten in Den Haag

Het afgelopen coronajaar heeft opvallende verschuivingen teweeg-gebracht in de boodschappen die we online bestelden. Dat blijkt uit de jaarlijkse analyse van online supermarkt Picnic. Op basis van de enorme hoeveelheid bestellingen van meer dan 500.000 klanten is een overzicht gemaakt van de meest bestelde producten in Nederland in 2020. Hierbij is onderzocht welke boodschappen buiten de traditionele top drie van halfvolle melk, bananen en komkommers relatief gezien het meest in trek waren.

Thuis uit eten
De sluiting van de horeca en het verplichte thuiswerken zorgden voor opvallende trends. Zo steeg de verkoop van luxe vlees en vis vergeleken met 2019 in extreme mate. Het aantal bestelde ossenhazen steeg met bijna 700 procent. Daarmee was het een van de producten die het snelst in populariteit zijn gegroeid. Een andere opvallende stijger is ribeye. Daarvan nam de afzet met 463 procent toe.

Ook exclusievere visproducten vonden gretig aftrek. Verse oesters gingen bijvoorbeeld 143 procent meer over de digitale toonbank, producten om zelf sushi te maken plusten 95 procent. “Toen het in het restaurant niet meer kon, gingen mensen thuis uit eten. Daarvoor wilden ze natuurlijk wel lekkere, wat chiquere en speciale producten in huis halen”, verklaart medeoprichter Michiel Muller van Picnic.

Hygiëne op één
Corona zorgde er ook voor dat veel Nederlanders de handen uit de mouwen staken. Niet alleen werd meer geklust, ook voor schoonmaakbeurten draaiden we onze hand niet om. Integendeel, de verkoop van meubelreiniger steeg bijvoorbeeld met meer dan 100 procent. Het product staat daarmee op de 34e plek van snelste stijgers. Ook een spray allesreiniger (+82 procent) en schoonmaakhandschoenen (+76 procent) gingen hard. Muller: “Als je de bestellingen ziet, lijkt hygiëne nog veel belangrijker te zijn geworden dan het al was. Het kan Nederland niet schoon genoeg zijn.”

Dat was nodig ook, want Nederlanders kookten en bakten wat af, gelet op de bestelcijfers van Picnic. Er werd ruim twee keer zo veel vers quichedeeg verkocht, bladerdeeg steeg met 134 procent en hartige bakkersspecialiteiten gingen met 66 procent omhoog. Tenslotte is ook de sterke boost die koffieproducten kregen opvallend. Zo ging de verkoop van Nespresso-capsules met +280 procent door het dak. Parallel daaraan nam de verkoop van halfvolle houdbare melk en koffiemelk een vlucht. Ze klommen in de top 50 van bestverkochte producten naar respectievelijk de 7e (was 11e) en 27e (was 38e) plek.

Hipsterhoofdstad
De analyse toont niet alleen de landelijke trends, maar laat ook zien in welke plaats welke producten het populairst waren. Waar wonen de grootste herbivoren, zuivelliefhebbers en waar koopt men vooral biologisch? De verschillen tussen de drie grootste steden zijn daarbij groot.

Amsterdammers hebben zich wederom laten gelden als liefhebbers van hipstervoeding. Bij eerdere analyses kwam Amsterdam al als avocadohoofdstad uit de bus, dit jaar wordt 020 gekroond tot haverdrankhoofdstad. De Oatly haverdrank barista is populaire melk voor de vele koffie die we thuis dronken. Verder waren de bio fairtrade bananen in trek, net als de Maza hoemoes naturel. 

Zoet en gezond
In Rotterdam houden ze vooral van natuurlijk gezoete producten. De suikervrije cola Pepsi Max staat er bovenaan de boodschappenlijstjes, op de voet gevolgd door Hollandse aardbeien. Zoete aardappelen vallen ook goed in de smaak in de Maasstad. 

De grootste liefhebbers van gezond water wonen in Den Haag. In de Hofstad gaat het koolzuurvrije mineraalwater van Bar-le-Duc grif over de digitale toonbank. Eveneens populair is de ongezouten roomboter van Zuivelmeester en de pruimtomaten.

 

 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven