De jaarlijkse publieksverkiezing van foodwatch voor het meest misleidende voedselproduct, het Gouden Windei 2020, gaat van start. De vijf genomineerde voedingsproducten dit jaar zijn (in willekeurige volgorde): Nutella Cups (Ferrero), Philadelphia truffel (Mondelez), Zonnatura Groene thee Açai (Wessanen), Appelsientje Vers geperst (Riedel), en Be-Kind Protein (Mars).
Foodwatch spreekt in het persbericht over vijf sterke kandidaten. Zo zit er in Philadelphia truffel maar 0,07% zomertruffel, dat is tot ruim 50x minder dan andere voedingsmiddelen 'met truffel'. De hippe proteïne-bar Be-Kind van Mars speelt in op een sportieve en gezonde levensstijl, maar bestaat voor de helft uit suiker en vet. Daarvoor moet je inderdaad flink sporten. Nutella Cups kosten omgerekend per kilo ruim 15 euro meer dan gewone glazen potten van de bekende hazelnootpasta. Geldklopperij van fabrikant Ferrero. Al dat plastic is slecht nieuws voor de planeet. Het milieu en consumenten betalen de (hoofd)prijs. Wessanen stopt in de Zonnatura Groene thee Açai slechts 0,5% van de naamgever en hoofdsmaakmaker van het product. Hoezo zit er wel 40% van de goedkopere Aronia-bes in? Een klassiek lok-ingrediënt! En Appelsientje Vers geperst uit het koelschap wordt gemaakt van sapconcentraat en is maandenlang houdbaar, net als de ongekoelde sinaasappelvariant Appelsientje Puur sap. Hoezo 'vers'? Vooral de consument wordt uitgeperst. Iedereen kan de komende weken zijn of haar stem uitbrengen via de stempagina.
Genomineerden passen hun product vaak aan naar aanleiding van de nominatie. Vorig jaar paste Albert Heijn z'n twee genomineerde producten aan. In 2018 pasten vijf van de acht kandidaten hun product aan. In 2017 wijzigden zelfs zes van de zeven kandidaten hun product, zoals Unilever en Aldi. Alleen het maïsbrood van de uiteindelijke winnaar Jumbo bleef ongewijzigd.
Selectie kandidaten
Aan de hand van eigen onderzoek en ruim honderd klachten via het Meldpunt Misleiding van foodwatch, zijn de genomineerden geselecteerd die het nogal bont maken. Zij komen in aanmerking voor de prijs van het meest misleidende voedselproduct: het Gouden Windei.
Extra toelichting nominatie Zonnatura
Over Zonnatura Groene thee açai heeft foodwatch de volgende extra toelichting gepubliceerd:
Over Zonnatura Groene thee açai heeft foodwatch de volgende extra toelichting gepubliceerd:
Het lok-ingrediënt: groots op de voorkant van de verpakking, amper qua inhoud. Bevat 0,5% Açai-bes, maar wel 40% van de goedkopere Aronia-bes.
De açaibes heeft het imago van een zogeheten 'superfood'. Vul in je zoekmachine 'açai superfood' in en talloze artikelen van diverse gezondheids- en voedingssites komen naar voren over hoe gezond deze tropische bes wel niet is. Zonnatura speelt handig in op het superfood-imago van deze bes.
Waar deze Zonnatura-thee wordt verkocht met als productaanduiding 'açai', bevat deze in werkelijkheid slechts 0,5% açaibes. Opvallend is dat de thee daarnaast ook 40% aroniabes bevat. Waarom heet de thee dan niet 'Groene thee aronia'?
De prijs van açaibessen en aroniabessen vergelijken is niet eenvoudig, omdat açaibessen niet gemakkelijk/in hun geheel verkrijgbaar zijn, maar wel in poedervorm. We vergeleken daarom gemalen açaibessen met gemalen aroniabessen bij verschillende (consumenten) webshops. Wat blijkt? De aroniabes is een stuk goedkoper dan de açaibes, namelijk zo'n €10,- per 100 gram.
Verpakking als zoekplaatje
Je moet wel heel hard op de verpakking zoeken om aronia als ingrediënt te vinden. Overal ligt de nadruk op açai. Op 4 van de 6 vlakken van de rechthoekige verpakking staat 'Groene Thee Açai'. Op 1 zijde van de verpakking, bij de ingrediënten staat: 'biologische groene thee met Aronia- en Açaibessen'.
Als een producent een ingrediënt gebruikt als naamgever van het product, dan moet deze aangeven hoeveel ervan in het product zit. Lees dus altijd goed de ingrediëntendeclaraties om erachter te komen of je te maken hebt met een lok-ingrediënt.
Voor meer informatie: www.foodwatch.nl