Op dinsdag 20 oktober ging de derde editie van het Biofruit Congress van start op het Fruit Attraction LIVEConnect-platform. Op donderdag 22 oktober vindt de derde en laatste sessie via livestream plaats van 15:00 tot 16:30 uur.
De organisatoren van de beurs in Madrid deelden in een verklaring mee dat tijdens het Biofruit Congress enkele van de belangrijkste Europese handelsbedrijven, maar ook internationale instellingen zoals de Europese Commissie, hun analyse van de markt zullen presenteren en enkele strategieën zullen delen om zo goed mogelijk in te spelen op de toename van de wereldwijde vraag naar verse bioproducten en andere duurzame productlijnen.
Zo heeft men het onder andere over het consumentengedrag sinds corona en over de waardeketens die dicht bij bio aanleunen, zoals zero residu producten, groenten en fruit uit de biodynamische teelt en het aanbod voor flexitariërs. Ook hoe de nieuwe communautaire regelgeving kan worden geoptimaliseerd is een thema.
Op dinsdag zijn er verschillende gesprekken gevoerd over onder meer verse biologische producten, de nieuwe duurzame doelen van de Green Deal, de ontwikkeling van de vraag naar bioproducten en kansen in de BRICS-landen.
Op woensdag gingen de bijdragen over duurzame en voor de consument transparante waardeketens, over Be Climate, het eerste klimaatneutrale merk voor AGF en over permacultuur. Er was ook een debat over de diversiteit van vraag naar bio en aan welke kanalen de voorkeur te geven.
Op donderdag vindt er een debat plaats over hoe meer waarde gecreëerd kan worden in de toeleveringsketen door een nauwere samenwerking tussen rassenselectie en retail. Er wordt daarbij ingegaan op de eisen van rassenselectie voor de Duitse markt en op enkele commerciële succescases van bio-rassen.
Bron: europapress.es