ABN AMRO:

"Thuiswerken zorgt voor daling gemaksproducten"

Al sinds medio maart worden Nederlandse werknemers geadviseerd om zoveel mogelijk thuis te werken. Nu het aantal besmettingen weer oploopt, lijkt thuiswerken voorlopig de norm. In de persconferentie op 18 augustus herhaalde minister-president Rutte dit advies namelijk nogmaals. Ook na de zomervakantie zullen mensen daardoor minder vaak op kantoor verschijnen.

Voor het uitbreken van de coronacrisis zat de consumptie buitenshuis nog stevig in de lift. Consumenten kochten steeds vaker hun ontbijt of lunch bij pompstations, het treinstation of het bedrijfsrestaurant. Volgens cijfers van het Food Service Instituut (FSIN) steeg de verkoop van gemaksproducten bij deze locaties in 2019 met 6,1 procent. Nu mensen vaak thuiswerken, liggen veel kantoren er verlaten bij. Ook is het stiller bij de pomp- en treinstations omdat mensen minder hoeven te reizen. Hierdoor is de verkoop gedaald van diverse gemaksproducten die op deze locaties aangeboden worden. Door de afname van het zakelijke verkeer daalt niet alleen de verkoop van voedselwaren voor onderweg, ook de verkoop van dranken voor onderweg wordt geraakt. Dit laatste betreft zaken als koffie of thee en kleinere flesjes frisdrank of zuivel. Zo daalde de bestedingen in koffiewinkels en stationskiosken ook nog in augustus met 25 procent.

Uit cijfers van dataonderzoeker IRI blijkt dat de veranderingen in het werkgedrag gevolgen heeft voor meer branches. Zo is de verkoop van verse kant-en klaarmaaltijden in de supermarkten in de eerste zeven maanden van dit jaar met 14 procent gedaald en opzichte van 2019. Daarentegen zijn producten die het makkelijk maken voor consumenten om zelf thuis gemakkelijke een verse maaltijd neer te zetten, zoals verspakketten en maaltijdboxen, juist gestegen.

Nederland exporteert veel voeding en ingrediënten naar de ons omringende landen. Ook daar daalde het aantal mensen dat naar hun werkplek ging, al waren vanaf eind april in veel landen weer meer mensen op het werk te vinden. De Duitsers bleven het minst vaak thuis en gingen ook relatief snel en vaak weer naar werk. De Britten blijven nog het vaakst weg van hun werk.

Net als in Nederland heeft het thuiswerken in het Verenigd Koninkrijk grote gevolgen voor de diverse locaties die kant-en-klaarlunches verkopen. Zo is bijvoorbeeld de Britse keten Pret-a-Manger, met veel vestigingen in Londen in zwaar weer beland door de coronacrisis en wordt het bedrijf gedwongen om dertig winkels te sluiten. Wanneer de binnen- en buitenlandse vraag naar verse gemaksproducten op een structureel lager niveau komt te liggen, moet de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie zichzelf opnieuw uitvinden. Producten voor onderweg, zoals kant-en-klare lunchsalades of kleinere flesjes frisdrank en zuivel hebben namelijk over het algemeen een hogere marge dan grootverpakkingen. Om omzet te behouden, kan de voedingsmiddelenproducent de afzet verleggen naar typische ‘at home kanalen’ als supermarkten en de ketens die maaltijden thuisbezorgen. Maar ook door in te spelen op thuiswerkende mensen kan omzet en marge behouden worden. De marketing van verse gemaksproducten speelde voorheen in op het feit dat consumenten veel van huis waren, steeds minder tijd hadden en graag gezond willen leven. Die boodschap komt nu veel minder aan. In plaats van nog langer de nadruk te leggen op de gehaaste klant kan nu vooral gemak in huis en gezondheid de boventoon voeren in de communicatie.

Voor meer informatie:

Nadia Menkveld
ABN AMRO
nadia.menkveld@nl.abnamro.com 
www.abnamro.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven