Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bio-geitenhouder en Bionext-directeur in reportage NOS Radio 1 Journaal:

"Extra inspanningen zijn hard nodig"

Michaël Wilde, directeur van Bionext en bio-geitenhouder Monique Hospers-Brands zijn vanmorgen aan het woord geweest in een reportage van het NOS Radio 1 Journaal. De NOS schonk aandacht aan twee voorstellen uit een 10-puntenplan die de biologische sector in september wil voorleggen aan minister Schouten en de rest van de politiek. De sector zal hierin pleiten voor het afschaffen van de btw van 9 procent op biologische producten en voor een grote reclamecampagne over de betekenis en waarden van biologische landbouw. 

Michaël vreest dat wanneer we in Nederland op deze manier doorgaan, de doelstelling van 2030 niet gehaald zal worden (marktaandeel van gemiddeld 25%). "Extra inspanningen zijn hard nodig." Dankzij grote overheidscampagnes hebben consumenten in landen als Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk volgens Michaël veel meer kennis over biologisch voedsel. Bionext pleit daarom onder meer voor een grote publiekscampagne om de consument te informeren over de waarde van biologische landbouw. De verslaggever vroeg Michaël ook nog of er wel voldoende boeren zijn: "Er zijn zeker genoeg boeren die willen omschakelen, maar je moet ze wel perspectief bieden. Als ze dat perspectief hebben, weten we zeker dat de groei door zal zetten. We moeten met een andere manier omgaan met onze voedsel- en landbouwproductie."

Monique Hospers-Brands van bio-geitenboerderij Hansketien kwam vanmorgen ook aan het woord in de reportage van NOS Radio 1 Journaal. Ze vertelt hierin onder meer over hoeveel moeite het kost tegenwoordig om een biologisch veebedrijf over te nemen. Monique kijkt niet op van het magere marktaandeel van bio-producten in de supermarkt: "De Nederlandse consument is toch nog veelal geneigd niet heel veel geld aan zijn eten uit te geven. In Duitsland is dat heel anders. En biologische producten zijn nog altijd duurder dan gewone producten." Wel is ze hoopvol, omdat ze in de winkel steeds vaker mensen mag verwelkomen die andere keuzes willen maken en gaan voor kwaliteit en een duidelijke herkomst. "Ik denk dat voorlichting van de consument heel erg aan de orde is. Mensen moeten weten wat hun manier van consumeren wereldkundig betekent.

Klik hier om de reportage te beluisteren.
https://www.nporadio1.nl/nos-radio-1-journaal/onderwerpen/63382-2020-08-17-schaf-btw-op-biologische-producten-af-om-verkoop-te-stimuleren 

Bron: NOS Radio 1 Journaal
https://nos.nl/artikel/2344383-schaf-btw-op-biologische-producten-af-om-verkoop-te-stimuleren.html 

Publicatiedatum: