Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jim Donald, Albertsons:

"Bio-producten zijn mainstream geworden en dat zal zo blijven"

"Biologische producten hebben de mainstream bereikt," zegt Jim Donald, van de raad van bestuur van Albertsons Companies, een toonaangevend retailbedrijf met zo'n 20 retailmerken. "Onze productmanager doet 40-50 % van zijn zaken in de bio-sector. Het is mainstream en dat zal zo blijven," zegt Donald tijdens de virtuele Organic Produce Summit bespreking over hoe de Covid-19-pandemie de koopgewoonten van de consument en de toekomst van de voedingssector verandert.

Het is een heel ander verhaal dan tijdens Donald's eerdere jaren in de retailsector. "Toen ik op de productafdeling werkte, bestonden er in principe geen bio-producten of er was ergens een klein hoekje in de supermarkten. Maar nu neemt dit segment meer vierkante meters in beslag dan iemand zich ooit had kunnen voorstellen."

Jim Donald van Albertsons. Foto: Organic Produce Network.

Groei bio-segment gaat door
En hoewel de pandemie heeft bijgedragen aan de bio-afzet is deze natuurlijk niet alleen verantwoordelijk voor de groei van bio- producten. "Bio-producten zien een grote toename in al onze segmenten. Alles wat groen en biologisch is, groeit enorm. Het is gewoon een kwestie van wat mensen nu kiezen om te eten. Het geldt niet alleen tijdens de pandemie, maar het bio-segment zelf is aan het groeien."

Door biologisch uit het hoekje te halen en meer ruimte in de winkels te geven wordt het succes van de sector alleen maar groter. "Het is ook de wijze waarop retailers de markt bewerken. De manier waarop  winkels nu communiceren over hun bio-producten is veel beter dan ze ooit hebben gedaan."

Dus, wat kan de bio-sector doen om de beweging en acceptatie van bio-producten nog beter te maken? "Geef ons gewoon product en houd die toeleveringsketen vol. Innovaties zijn ook van cruciaal belang, maar op dit moment hebben we vooral producten nodig." Hij moedigde leveranciers ook aan om te blijven werken aan een duidelijke etikettering van bio-producten. "Wij moeten voldoende aanbod blijven hebben en de juiste etikettering om ervoor te zorgen dat het correct wordt aangeboden."

Toegepaste leerstof
"De pandemie heeft het belang van e-commerce voor mij versterkt. Ik heb altijd gezegd dat een goed e-commerce platform op een sterk fysiek concept stoelt en dat het een blijvertje is."

Donald denkt ook dat zowel de retailhandelaren als de leveranciers nu beter gepositioneerd zijn om uit de pandemie te komen dan toen de pandemie uitbrak.

"De leveranciersgemeenschap is beter, net als de retailhandelarengemeenschap. We hebben gezien wat er gebeurt als 40% van de voeding elders wordt afgezet, vertrekt en naar onze winkels komt. Alle retailers hebben een beter gevoel van urgentie, meer respect voor wat hun frontlinies doen en ik denk dat wij als sector sterker zijn."

Voor meer informatie:

Jim Donald
Albertsons Companies Inc.
+1 208 395 6200
www.albertsonscompanies.com

Publicatiedatum: