Meer bio-producten in restaurants en kantines gewenst

Biologische groenten uit Beieren steeds meer in trek bij zowel telers als consumenten

Overal kopen mensen tegenwoordig meer biologische producten, zowel in supermarkten als in biologische winkels, rechtstreeks bij de biologische teler in de boerderijwinkel of in de abonnementsdozen. Op deze manier leveren biologische telers, biologische verwerkers en retailers een belangrijke bijdrage aan een crisisbestendig lokaal aanbod van hoogwaardig en duurzaam geteeld voedsel. Het is echter niet alleen in de huidige uitzonderlijke situatie dat biologische producten goede afzetmogelijkheden biedt voor lokale bedrijven. Biologische groenten zijn al vele jaren een continu groeiende markt, vooral binnenlandse biologische groenten zijn in trek.

Sterke verkoopstijging van bio-producten
De vraag naar biologische producten en het biologische aandeel in de totale voedselverkoop is de afgelopen maanden toegenomen. Een reden hiervoor kan liggen in het feit dat er op dit moment minder vaak wordt gegeten in kantines of restaurants, waar zelden biologisch voedsel op het menu staat. "Als mensen thuis koken en zelf eten kopen, kiezen ze vaak voor biologische producten. Als ze in het bedrijfsrestaurant of de kantine eten, hebben ze die optie tot nu toe helaas vaak niet," verklaart Cordula Rutz, directeur van de Staatsvereniging voor Biologische Tuinbouw in Beieren (LVÖ Bayern).

Biologisch betekent wederzijdse waardering, niet alleen in tijden van crisis
"Biologische teeltbedrijven in Beieren leveren een belangrijke bijdrage aan een crisisbestendige levering van duurzaam geteeld voedsel van hoge kwaliteit. De crisis heeft ook de biologische sector voor uitdagingen gesteld, maar de biologische waardeketens zijn stabiel en gebaseerd op betrouwbare partnerschappen. Dit wordt door de klanten zeer gewaardeerd," vervolgt Rutz.

Het is precies deze waardering voor zijn werk dat de biologische teler Harro Colshorn uit Bruckmühl bijzonder gelukkig maakt. Sinds 1988 teelt hij groenten en kruiden volgens de richtlijnen van Bioland, die hij vooral via zijn eigen boerderijwinkel en een groenteabonnementsdoos op de markt brengt. "In meer dan 30 jaar hebben we nog nooit verkoopproblemen gehad. Onze klanten zijn voor ons betrouwbare partners. Het telen van biologische groenten voor deze mensen is gewoon leuk," zegt Colshorn.

Biologisch als perspectief voor Beierse retail
Maar zelfs ongeacht de huidige crisis zijn biologische groenten erg populair bij de klanten. "De direct marketing van biologische groenten biedt goede mogelijkheden voor Beierse bedrijven," zegt Tom Braun, zelf een Demeter teler en tuinbouwexpert van LVÖ Bayern. "Maar er is ook nog steeds potentieel in de verkoop van binnenlandse biologische groenten aan de handel. Vooral regionale biologische groothandels werken graag samen met kleinere teeltbedrijven."

De kwekerij van Harro Colshorn belevert ook kantines en is dus actief in een markt die nog veel ruimte biedt voor uitbreiding in de biologische sector. "Hier verwachten wij belangrijke impulsen en concrete overheidsmaatregelen als gevolg van de in de Beierse natuurbeschermingswet geformuleerde doelstelling van 30% biologische tuinbouw in 2030. Mensen willen biologische producten en moeten het in de kantine geserveerd krijgen," concludeert Rutz.

Voor meer informatie:
www.hainerbach.de
www.lvoe.de


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven