Dankzij de toename van e-commerce en export

Omzet van Italiaanse bio-producten in de eerste helft van het jaar verdubbeld

De eerste maanden van het jaar 2020 was er in Italië en ook de rest van Europa een duidelijke toename te zien van de vraag naar biologische groenten en biologisch fruit. Volgens de door Canova gepubliceerde gegevens nam het omzetvolume bij biologische groenten en fruit vergeleken bij 2019 met 17,6% toe, met een stijging van 11% op de Italiaanse markt.

Canova is onderdeel van de Apofruit Group en neemt deel aan het project 'Made in Nature, Discover the Principles of European Organic Farming' (Gemaakt in de natuur – ontdek de principes van de biologische landbouw in Europa). Het project wordt gefinancierd door de Europese Unie, CSO Italië en zes vooraanstaande Italiaanse bedrijven op het gebied van biologische landbouw (Brio, Canova, Conserve Italia, Veritas Biofrutta, RK Growers en Lagnasco Group).

Duidelijke groei in de categorie convenience
"Deze cijfers zijn werkelijk belangrijk", zegt Ernesto Fornari, Executive Director van Canova. "Ze tonen een toename op het gebied van productiewaarde en hoeveelheden. De performance van biologische groenten en biologisch fruit was in het bijzonder te zien bij kiwi's, sinaasappelen en citroenen, maar ook bij seizoensproducten zoals asperges, aardbeien, cherry- en dadeltomaten, bloemkool en broccoli."

"Een duidelijke groei", vertelt Ernesto verder, "was met name te zien bij de export van ready-to-eat producten, in het bijzonder naar Duitsland, Griekenland en Turkije".

E-commerce boomt
Deze sterke omzetgroei was enkel door de toename van de elektronische handel mogelijk, die in de afgelopen vier maanden duidelijk groeide van 200 bestellingen per week naar meer dan 1000 bestellingen per week tussen maart en mei. Deze positieve trend ging gepaard met een stijging van de export, zo bevestigt Mauro Laghi, Executive Director van Brio, het op biologische producten gespecialiseerde deel van de Alegra Group: "Dankzij de stabiele betrekkingen met andere landen zoals Duitsland, Nederland, België, Scandinavië en Oost-Europese landen, maakt de export 50% van het omzetvolume van Brio uit. In de eerste vier maanden van het jaar konden we een omzettoename van 7% registreren. Dit bevestigt het succes van onze strategie, zodat we optimistisch vooruitkijken naar de zomer."

De groenten- en fruitsector in Italië vertoonde in de groothandel een omzetgroei van 15,8 % (volgens cijfers uit het rapport 'The World after Lockdown - Nomisma and CRIF'), met een groei van 20,4% voor fruit en een groei van 13,4% voor groenten. Biologische producten maken in dit segment 4% van de totale omzet uit. Bij deze groei speelt de elektronische handel een belangrijke rol, die volgens analyses van Netcomm in de groenten- en fruitsector een toename van 103,7% bij de bestellingen vertoonde, en daarmee de tweede plaats na de groei bij verse producten (+114,8%) inneemt. Bij de export werd ondanks de grenssluitingen een toename van 6,9% geregistreerd.

Voor meer informatie:
www.madeinnature.org 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven