Biologische producten in België in de lift door crisis

De Belg hecht bij de aankoop van voeding meer dan ooit belang aan duurzaamheid. Naast een stijging (+42%) van de voorkeur voor lokale producten – een logisch gevolg van de coronacrisis - valt ook de wens naar meer eerlijke (+23%) en biologische (+14%) producten op. Bovendien vindt de consument steeds meer dat overheden en supermarkten op dit vlak meer verantwoordelijkheid moeten nemen. Dat blijkt uit onderzoek dat Fairtrade Belgium uitvoerde bij 1.000 Belgen, in samenwerking met onderzoeksbureau Dynata.

Meer en meer Belgen kiezen tijdens de coronacrisis voor duurzaam voedsel en geven aan dat ook nadien te zullen blijven doen. Bijna de helft (45%) zegt na de lockdown meer aandacht te willen besteden aan duurzame voeding dan voor de crisis. 42% van de Belgen geeft aan vaker voor lokale producten  te kiezen dan vroeger. Daarnaast koopt na de lockdown een kwart (23%) van de Belgen vaker een Fairtrade-product en is ook de voorkeur voor biologische producten gestegen (14%).

Menselijke economie
De drang naar duurzaamheid gaat ook verder dan puur welk voedsel er op ons bord ligt. De crisis heeft ons ook doen stilstaan bij de herkomst ervan en bij uitbreiding de menselijkheid van de hele voedselketen. 74% van de Belgen vindt dat we door de crisis opnieuw de mens centraal moeten stellen in commerciële relaties en bij uitbreiding de hele economie. 60% geeft aan zich nu meer bewust te zijn van de rol van de telers en boeren in onze voeding. 57% zegt dat de crisis ertoe heeft geleid dat zij meer belang hechten aan de vergoeding van boeren die hun voedsel verbouwen.

Dat is een belangrijk signaal, want ook boeren en landarbeiders overal ter wereld moeten zich aanpassen aan de crisis en investeren, bijvoorbeeld in beschermingsmaatregelen. Zij doen er nu alles aan om te kunnen blijven werken om de wereld te voorzien van enkele van onze meest geliefde producten, zoals ons kopje koffie 's ochtends, onze bananenbreak of onze chocoladekick in de namiddag.

Voortrekkersrol voor supermarkten en overheden
Volgens de respondenten moeten supermarkten en overheden na de crisis nog meer een voortrekkersrol opnemen om de overgang naar meer duurzaamheid te faciliteren.

Een aanzienlijk deel van de Belgen (59%) is van mening dat supermarkten en distributeurs naar aanleiding van de coronacrisis nog meer nadruk moeten leggen op lokale (59%), fair trade (40%) en biologische (26%) producten. Nicolas Lambert: "We zien dat mensen  aangeven na de crisis meer te zullen gaan winkelen bij lokale supermarkten of kruideniers (23%), openluchtmarkten (21%) of zelfs rechtstreeks bij de boer (33%). Dat zou allemaal ten koste van conventionele supermarkten kunnen gaan. Het is dus in hun eigen belang om óók op duurzaamheid in te zetten."

7 op 10 Belgen is ook van mening dat overheden moeten helpen bij de transitie naar een duurzamere economie. "De overheden beschikken dan weer over de nodige hefbomen om deze belangrijke maatschappelijke trend verder te stimuleren. 70% van onze respondenten staat bijvoorbeeld achter een verlaging van de btw op lokale, biologische en/of eerlijke producten. Een partij die durft te pleiten voor een dergelijke maatregel, zal dus kunnen rekenen op steun van de bevolking."

Bron: Fairtrade Belgium


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven