Foodwatch:

"Marktmacht is slecht voor onze gezondheid"

Foodwatch maakt zich zorgen over de grote marktmacht van voedselconcerns, die zowel het aanbod, de wetenschap en de politiek sterk kan beïnvloeden. Neem het supermarktlandschap in Nederland. De vier bekendste grootgrutters; Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus hebben samen haast driekwart (73,1%) van de hele markt in handen. 

Niet alleen supermarkten hebben een groeiende marktmacht. Ook de productie is grotendeels in handen van enkele voedingsgiganten. De concentratie van macht onder voedingsbedrijven houdt niet op bij de grens van de EU. Zo controleren slechts drie bedrijven - Unilever, de Indiase Tata Group en Associated British Foods - ongeveer 80% van de wereldwijde theehandel. Een ander voorbeeld: 60% van alle babyvoeding wereldwijd wordt geproduceerd door slechts vier fabrikanten. In West-Europa is hun aandeel van de taart 74%, en in Australië maar liefst 92%. 

Foodwatch stelt dat marktmacht slecht is voor onze gezondheid. "Macht op de markt betekent ook macht over wat op ons bord belandt. In de praktijk komt dit er op neer dat we overstelpt worden met sterk bewerkte producten. Voor bedrijven is de productie van bewerkt voedsel winstgevend: de hoge gehaltes aan suiker, vet en zout zijn verslavend. De grondstoffen zijn vaak goedkoop."

"De 'supermachtconstructies' werken een ongezond aanbod verder in de hand: veel (kleine) supermarkten en voedselproducenten kunnen amper concurreren door de prijsoorlogen en margedruk van de grote machthebbers. De meeste producten die uiteindelijk in het supermarktschap terechtkomen zijn grootschalig geproduceerde voedingsmiddelen: voedsel verpakt met additieven, smaakstoffen en ingrediënten van lage kwaliteit."

Lees verder bij Foodwatch.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven