Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zak vol gemak van De Groentemannen slaat aan

Tholen – De plannen waren er al langer maar de corona-uitbraak heeft de invoering van de Zak vol gemak bij De Groentemannen uit Zwartsluis versneld, vertelt Wout Timmerman. “Mensen vinden het vaak moeilijk kiezen wat ze die week moeten eten. Dat is met fruit net zo. Daar hebben wij nu wekelijks een oplossing voor, we bepalen elke week wat erin gaat. Gevarieerd en zoveel mogelijk streekgebonden, dat betekent ook minder vervoersstromen en minder verspilling. We zijn net van start gegaan en het loopt al heel leuk.”


De Groentemannen uit Zwartsluis met een Zak vol gemak

Klanten halen met een zak vol gemak in één klap de benodigde 200 gram (bio)groenten en twee stuks (bio)fruit per persoon, per dag in huis. De inhoud van alle zakken stemmen zijn afgestemd op het seizoen. Elke maandag maken De Groentemannen bekend wat er in de zakken zit. De reguliere zakken zijn dagelijks te bestellen en leveren. Voor de biologische zakken geldt: Wie voor woensdag 12.00 uur een bestelling doet, kan de zak vol gemak op vrijdag vanaf 12.00 uur afhalen in de winkel. Of vanaf dat tijdstip aan huis laten bezorgen. Klanten krijgen waar voor hun geld. Een reguliere zak kost 10 euro en bevat groenten voor 4 dagen, voor 3 personen en de groenten zijn minimaal een week houdbaar. Voor biologische groenten geldt hetzelfde en heeft een meerprijs van 1,50 euro.

Het kleine verschil komt door de nauwe samenwerking met biologisch-dynamische teler De Zonnehorst die wekelijks verse seizoensproducten aan De Groentemannen levert. "We werken al langer met hen samen. Een keer per week, op vrijdag, leveren ze bio-producten aan onze winkel en daarom kunnen wij de bio-tas ook alleen op vrijdag en zaterdag uitleveren. Klanten weten dat we een keer per week bio-producten hebben en op die dagen heb je daar ook goede verkopen in."

Het gemak zit hem ook in het bestellen, dat kan online. "We hebben gezamenlijk met de slager en de bakker een online dorpsplein. Klanten kunnen bij al deze winkels bestellen en wij verzamelen deze bestellingen. Die kunnen worden bezorgd of bij ons worden afgehaald. Klanten kunnen vooraf betalen of hier contant afrekenen, op een centraal punt zodat klanten niet drie winkels af hoeven gaan voor hun boodschappen."

Overigens zien De Groentemannen de laatste weken een enorme groei van online bestellingen. Klanten vinden vooraf bestellen een stuk veiliger. Voor De Groentemannen betekent dat een hele andere manier van werken. Wout: "Klanten die eerst in de winkel kwamen, pakten natuurlijk zelf wat ze nodig hebben. Nu doen wij dat voor hen. De bestellingen proberen we zoveel mogelijk voor 8 uur 's ochtends klaar te zetten omdat je anders de klanten die wel naar de winkel komen in de weg loopt. Voor hen hebben we desinfectiemiddelen en handschoenen klaarstaan, schermen bij de kassa en strepen op de vloer om de afstanden aan te geven." 

Aan de andere kant is het ook minder druk met horeca wat altijd een belangrijke afzetmarkt is voor De Groentemannen. "De achterdeur van de winkel zit eigenlijk dicht. Er zijn wel enkele bedrijven die nog bezorgen. Giethoorn is hier vlakbij maar die ondernemers kunnen eigenlijk niets doen nu. Hopelijk is het allemaal snel voorbij", besluit Wout.

Voor meer informatie
De Groentemannen
Jacco de Lange
Wout Timmerman
Baanstraat 1
8064 EZ Zwartsluis
T: (038) 386 68 79
[email protected]   
www.de-groentemannen.nl