Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitse bio-leveringsdiensten hebben het druk

Ook in Duitsland hebben de leveringsdiensten voor bio-producten momenteel veel werk. Omdat vaste klanten tijdens de coronacrisis meer bestellen en groothandelaren de bestellingen nauwelijks bij kunnen benen, kunnen er op veel plaatsen momenteel geen nieuwe klanten meer aan worden genomen. 

De klantinformatie op de website van Amperhof in Bergkirchen verwoordde de enkele dagen geleden de situatie van de leveringsdienst: "We kunnen op dit moment geen nieuwe aanmeldingen meer aannemen. Alle binnengekomen aanvragen worden na elkaar in behandeling genomen en staan op een wachtlijst. Heeft u alstublieft geduld en wacht op onze reactie. Ook telefonisch kunnen we geen informatie geven over wanneer een eerste levering mogelijk zal zijn. Bevestigingen per e-mail zijn niet bindend. Voor reeds bestaande klanten blijft alles zoals het was. We vragen om uw begrip!“

Zelfs risicogroepen hebben geen kans
Ook 'Ökokiste Kößnach' betreurt het dat zij momenteel geen nieuwe klanten aan kunnen nemen, ook geen risicogroepen: "Vanwege de momenteel grote bestelhoeveelheden van onze vaste klanten kunnen we helaas voorlopig geen nieuwe klanten aannemen. Indien u tot een risicogroep behoort of in quarantaine zit, wendt u zich dan alstublieft aan publieke instellingen (in Straubing bijvoorbeeld het vrijwilligerscentrum) of aan uw wijkbeheer, die de belevering van risicogroepen coördineren.“

Teams worden gescheiden vanwege besmettingsgevaar
Martina Schmid van der 'Geschäftsstelle des Vereins Ökokiste' bevestigt de hoge werkbelasting van de aangesloten bedrijven. Momenteel heeft de gezondheid van de werknemers prioriteit, om het vermogen om te leveren overeind te houden. Zo werden teams gescheiden, zodat in het geval van een infectie met het coronavirus niet meteen alle medewerkers getroffen worden. Capaciteitsuitbreidingen op de korte termijn zijn nauwelijks mogelijk. Vooral ook omdat chauffeurs in het algemeen moeilijk te vinden zijn. Wat de producten betreft zijn de meeste nog goed leverbaar.

Leveringsservice loop op volle toeren - iets rustiger in de winkel
Ook bij leveringsdienst Paradieschen in Linsengericht/Hessen werd er een nieuwe klantenstop op de website verkondigd. "Onze vaste klanten bestellen nu meer. En velen die al lang niet meer besteld hebben komen terug", beschrijft directeur Mario Blandamura de situatie. Terwijl de leveringsservice op volle toeren verder gaat, is het in de winkel iets rustiger geworden. Schappen konen weer aangevuld worden. "Onze klanten eten eerst dat op wat ze reeds gekocht hebben“, zegt Mario.

Klanten hebben begrip voor beschermende maatregelen en aankoopmaximum
De gezondheid van medewerkers en klanten staat ook bij Paradieschen op de eerste plaats. Naast informatie op de website over de continue veranderende nieuwssituatie werden de kassa's met plexiglasplaten ter bescherming uitgerust. In de bistro kan men niet meer zitten, alleen nog maar eten kopen om mee te nemen. De invoering van afstandsregels staat als volgende op de agenda. Het is belangrijk dat er geen paniek ontstaat. Klanten toonden begrip voor de maatregelen en deden ook niet moeilijk over het aankoopmaximum van drie stuks per artikel bij droge producten.

Bron: Bio Markt

Publicatiedatum: