Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

In VK is thuisbezorging schoner dan supermarktbezoek, Nederlandse situatie is anders

Uit onderzoek naar winkelgedrag in het Verenigd Koninkrijk blijkt dat boodschappen laten thuisbezorgen door de supermarkt 'schoner' is dan zelf boodschappen doen met de auto. Online boodschappen bestellen die als pakketje worden thuisbezorgd leidt daarentegen tot meer uitstoot van broeikasgassen. Dit stellen milieuwetenschappers van de Radboud Universiteit op basis van onderzoek waarover op 26 februari is gepubliceerd in Environmental Science & Technology.

De onderzoekers hebben een volledige analyse gedaan van de weg die veel gebruikte consumentenproducten afleggen in het Verenigd Koninkrijk: vanaf de plek waar bedrijven hun producten inkopen tot aan de consument. Ze analyseerden en vergeleken de broeikasgasuitstoot van 3 manieren van boodschappen doen. Naast de 'traditionele' manier van boodschappen doen, onderscheiden ze 2 typen van online shoppen: online boodschappen bestellen bij een supermarkt en online bestellen bij bedrijven die producten vanuit een magazijn via een pakketbezorgdienst thuis afleveren. Broeikasgasemissies bepaalden ze door te kijken naar transport, opslag, manier van bezorgen en verpakking.

Bezorgen door supermarkt beperkt emissie
Zelf boodschappen doen zorgt in het Verenigd Koninkrijk gemiddeld voor een circa anderhalf keer hogere uitstoot per gekocht product dan als de producten worden bezorgd door de supermarkt. Dit komt door het feit dat 80% van de Britten hun boodschappen doen met gebruik van de auto. Zelf boodschappen doen veroorzaakt wel weer gemiddeld de helft minder uitstoot dan online bestellingen die als pakketje worden thuisbezorgd. Pakketjes worden over het algemeen op een relatief inefficiƫnte manier bezorgd bij de consumenten. Dit zijn vaak langere afstanden, pakketjes worden soms teruggenomen als mensen niet thuis zijn en er wordt met halflege bussen gereden.

Situatie in Nederland is anders
Voor Nederland geldt het verschil tussen zelf boodschappen doen en ze laten thuisbezorgen door de supermarkt waarschijnlijk niet. In Nederland wordt gemiddeld 44% in plaats van 80% van de boodschappen met de auto gedaan. De onderzoekers hebben echter niet kunnen kijken naar de gehele keten die producten afleggen in Nederland vanwege gebrek aan informatie. Bij online bestellen blijkt er met name nog een flinke winst te behalen bij de pakketbezorging in het laatste stuk tot aan de consument. Als er wordt overgestapt op bezorging met bijvoorbeeld elektrische fietsen in plaats van busjes zou in het Verenigd Koninkrijk een reductie van ruim 25% in de uitstoot mogelijk zijn.

Zie voor meer informatie de publicatie Comparative Greenhouse Gas Footprinting of Online versus Traditional Shopping for Fast-Moving Consumer Goods: A Stochastic Approach op de website van Environmental Science & Technology.

bron: Radboud Universiteit

Publicatiedatum: