Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoe duurzaam is een elektrische auto?

We gaan naar een toekomst waar straks waarschijnlijk alleen nog maar elektrische auto's op de weg te zien zijn. Allemaal om beter voor onze wereld te zorgen. Natuurlijk is elektrisch rijden beter dan rijden op fossiele brandstoffen. Maar hoe duurzaam is de elektrische auto eigenlijk precies?

Helaas is er niet een eenvoudig antwoord te geven op de vraag. Dat komt omdat er allerlei factoren meespelen om de duurzaamheid te bepalen. Zoals de duurzaamheid van de elektriciteit waar de auto mee wordt opgeladen. En de uitstoot die komt kijken bij de productie van de wagens zelf. Eén ding is zeker: een elektrische auto is niet klimaatneutraal. Dat heeft onder andere te maken met directe uitstoot van fijnstof en indirecte uitstoot van CO2 en stikstof.

CO2
Een groot voordeel van een elektrische auto ten opzichte van een brandstofauto is dat er geen directe CO2-uitstoot is. Deze staat op 0 gram per kilometer. Echter is er wel sprake van indirecte CO2-uitstoot met een elektrische auto, want opwekking van elektriciteit veroorzaakt ook uitstoot. Stroom, die duurzaam wordt opgewekt, zorgt niet voor uitstoot, waar grijze stroom dat wel doet. Echter is het percentage groene energie erg klein op dit moment. Dit geldt ook voor de uitstoot van stikstof. Een elektrische auto heeft geen directe stikstofuitstoot, maar wel indirect doordat er bij het opwekken van stroom ook stikstof vrijkomt.

En dan is er ook nog CO2-uitstoot bij de productie van de accu voor de auto. Bij de productie van dit onderdeel komt een aanzienlijke hoeveelheid CO2 vrij. Het produceren van een elektrische auto heeft dan ook meer impact op het milieu dan het produceren van een vergelijkbare brandstofauto. Maar omdat elektrisch rijden minder CO2-uitstoot veroorzaakt dan een brandstofauto, is er op een gegeven moment een kantelpunt. TNO heeft berekend dat het dit bij een middelgrote auto op ongeveer 39.000 kilometer ligt. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat over de gehele levensduur een elektrische auto gemiddeld 44 procent minder CO2-uitstoot heeft in vergelijking met een brandstofauto.

Fijnstof
Fijnstoffen zijn microscopisch kleine deeltjes die slecht zijn voor de gezondheid van mens en natuur. Iedere auto produceert fijnstof. Uit onderzoek blijkt dat maar een klein deel wordt geproduceerd door de motor. De grootste veroorzakers van fijnstof zijn slijtage van de remmen en van de banden. Dit geldt dus ook voor een elektrische auto. Echter blijkt wel dat elektrische auto's meestal minder slijtage hebben doordat het afremmen op de elektromotor gebeurt. Een elektrische auto heeft ongeveer 25 tot 40 procent minder fijnstofuitstoot dan een auto die rijdt op brandstof.

Groenere keuze
Als een auto onmisbaar is in je leven, is een elektrische auto uiteindelijk een groenere keuze dan een brandstofauto. Direct is deze auto op de weg goed voor het milieu, indirect blijft het tot nu toe nog onmogelijk om klimaatneutraal te zijn. Een elektrische auto is duurder in aanschaf en de autoverzekering is duurder. Dat laatste is zo omdat een elektrische auto een hogere kostprijs heeft en onderdelen ook duurder zijn. Per kilometer rij je echter een stuk schoner en voordeliger dan in een brandstofauto.

Dit is een blogartikel van Hoyhoy.

Publicatiedatum: