Statistiek: eieren en melk zijn het vaakst biologisch

De omzet, die met bio-levensmiddelen behaald wordt, groeit in Duitsland sinds jaren continu. Dat blijkt uit actuele statistieken. Maar niet alle producten hebben in dezelfde mate een aandeel aan de bio-boom. 

Uit statistieken, die op cijfers van het GfK-huishoudpanel gebaseerd zijn, blijkt dat 12,6 procent van de levensmiddelinkopen van privéhuishoudens in 2018 uit bio-producten bestond. Een bijzonder hoog percentage. Vooral melk heeft daarbij een hoog bio-aandeel met 8,7 procent. Daarna volgen spijsolie en verse groenten met 7,8 en 6,9 procent. Op de laatste plaatsen staan kaas (2,8 procent) en vlees (2,1 procent).

Inkoopgedrag beïnvloedt de productie
Deze duidelijk kloof is volgens Anja Schwengel-Exner van de 'Verbraucherzentrale Bayern' (VZB) het beste simpelweg te verklaren als een kwestie van beschikbaarheid. Er zijn duidelijk minder bio-bedrijven dan reguliere bedrijven, zodat er natuurlijk procentueel überhaupt minder bio-producten in de supermarktschappen belanden. "En natuurlijk beïnvloedt ook het inkoopgedrag hoe er geproduceerd wordt - en omgekeerd", zegt Anja verder. "Als de mensen meer bio-vlees en bio-kaas zouden kopen, dan zouden ook meer bedrijven overstappen op biologisch." 

Daar komt volgens de VZB-woordvoerster bovendien nog bij dat de "bio-prijstoeslag" bij de prijs van eieren en melk duidelijk minder merkbaar is dan bijvoorbeeld bij vlees. "Een liter reguliere melk kost misschien 65 cent, bij bio-melk gaat het dan om 99 cent of ook weleens 1,99", zegt ze. Een kilo rundvlees uit reguliere veehouderij kan men daarentegen al voor 9,90 euro krijgen, terwijl de bio-variant met 39,90 of meer flink duurder is. "De prijsverschillen zijn bij melk en eieren dus in z'n algemeenheid kleiner", vervolgt Anja.

Levensmiddelschandalen spelen nauwelijks een rol
Dat de sceptische houding van de consumenten tegenover eieren en melk uit de reguliere landbouw vanwege talrijke levensmiddelschandalen ervoor zou kunnen zorgen dat mensen vaker voor bio-varianten kiezen, gelooft Anja niet echt. Er is weliswaar aangetoond dat grote schandalen zoals bijvoorbeeld de BSE-epidemie rond het millennium een duidelijke invloed op het koopgedrag hebben gehad, "maar dat verdwijnt ook snel weer, zoals de tegenwoordige verkoop van rundvlees laat zien." Uitwerkingen op het koopgedrag op de lange termijn zijn niet aannemelijk.

Miljardenomzet met bio-producten
Wat de redenen van de consumenten dan ook mogen zijn: de bio-levensmiddelbranche is sinds jaren booming business. Andere statistieken, die op cijfers van het 'Bundes Ökologische Lebensmittelwirtschaft' (BÖLW) gebaseerd zijn, tonen aan dat de omzet die behaald wordt met biologisch geteelde producten in Duitsland sinds de eeuwwisseling continu groeit. In 2018 heeft de bio-branche 10,9 miljard euro omgezet, bijna vijf miljard meer dan in  2010. In de afgelopen twintig jaar is de omzet, die met bio-levensmiddelen behaald wordt, dus meer dan vervijfvoudigd.

Bron: Idowa


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven