De Halm pikt graantje mee van Deense mueslimarkt

Bij De Halm beginnen ze de dag graag met biologische muesli. Met de productie ervan, wel te verstaan. De producten gaan sinds december 2019 ook naar Denemarken. Met dank aan het internationale netwerk van Enterprise Europe Network (EEN).

De Halm was de eerste biologische mueslifabrikant van Nederland. Al in 1977 zagen de oprichters het voordeel van onbespoten, lokaal verbouwde granen. Met het eigen assortiment van 'Meesters van De Halm' levert het bedrijf aan ongeveer alle biologische speciaalzaken. Daarnaast bestaat een deel van de omzet uit de productie van huismerken voor bijvoorbeeld Superunie, KLM en HEMA.

René van der Locht, Rob van den Berg en Youri van der Heijden tijdens de BIOFACH in 2018.

Focus op buitenland
Sinds een paar jaar zet De Halm serieuze stappen op de internationale markt. Exportmanager Youri van der Heijden zegt dat er in Nederland nog diverse mogelijkheden liggen, maar dat ze ook in het buitenland volop kansen zien. "We kunnen nu beter dan ooit de landen om ons heen bedienen van biologische graanproducten."

De doelstelling van De Halm is om in 2020 25% van de omzet uit het buitenland te halen. Met de nieuwe, internationale merken 'QROP' en 'OATS&MEAL' zal Van der Heijden op ten minste 4 grote Europese beurzen staan.

Ook richt Van der Heijden zijn pijlen op zogeheten matchmakingevenementen. "Je zoekt van tevoren interessante partijen of zij zoeken jou. Met de nodige voorkennis ga je gesprekken in van een halfuur, waardoor je meteen de diepte in kunt. Superefficiënt."

Deens huismerk produceren
Een voorbeeld is een matchmakingsevenement dat EEN in november in Denemarken organiseerde. EEN-adviseur Annemarie Destrée wees Van der Heijden op een Deens merk dat een biologische mueslifabrikant zocht. Hij vertelt hoe ze snel tot zaken kwamen. "Ze bezochten onze fabriek, zodat we hen konden laten zien hoe we hun huismerk konden produceren. In december gaan we al beginnen met leveren."

Bedrijfsprofiel op EEN-netwerk
De Halm heeft een aangescherpt bedrijfsprofiel op het EEN-netwerk gezet. "Ondertussen houdt Annemarie Destrée de matchmakingkansen voor ons in de gaten. Het kost niets dus je zou gek zijn om niet van zo’n netwerk gebruik te maken."

Bron: Ministerie van LNV


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven