Bio-tomatensaus 'voor kinderen' zou teveel suiker bevatten

Duitsland: Reclameleugen van het jaar komt van Zwergenwiese

Bio-producent Zwergenwiese krijgt voor haar 'kinder-tomatensaus' de 'Goldene Windbeutel' van consumentenorganisatie Foodwatch. Als reactie op de negatieve prijs onderscheidde Zwergenwiese Foodwatch met de 'Goldene Mütze'.

De 'Goldene Windbeutel' 2019 gaat naar Zwergenwiese: bij een online-enquête van Foodwatch koos 53,2 procent van de bijna 70.000 deelnemers de 'kinder-tomatensaus' van de bio-producent tot de grootste reclameleugen van het jaar. De tomatensaus die gepromoot wordt als een product voor kinderen bevat volgens Foodwatch meer dan dubbel zoveel suiker dan de versie voor volwassenen. Dit terwijl de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) aanbeveelt dat sausjes voor kinderen helemaal geen toegevoegde suikers zouden moeten bevatten.

"Ouders kopen bio-producten om hun kind iets goeds te geven - maar Zwergenwiese zadelt kinderen met een extra portie suiker op en maakt misbruik van het vertrouwen van ouders, verklaarde Manuel Wiemann van Foodwatch. "De bio-producent zou zich aan de aanbevelingen van kinderartsen moeten houden en alleen sausjes zonder toevoeging van suiker als kinderproduct moeten promoten."

'Goldene Mütze' als teken voor een "constructieve dialoog"
Zwergenwiese heeft na de nominatie voor de 'Goldene Windbeutel' haar product verdedigt door te zeggen dat het "geen toegevoegd kristalsuiker" maar appeldiksap bevat. Maar de WHO definieert volgens Foodwatch ook suiker uit fruitsapconcentraten zoals appeldiksap als toegevoegd suiker waarvan de consumptie gereduceerd moet worden.

Zwergenwiese nam de negatieve prijs in ontvangst en maakte daarbij van de gelegenheid gebruik om Foodwatch op haar beurt met de 'Goldene Mütze' te onderscheiden "als teken voor een constructieve dialoog", zoals de bio-producent meedeelde. De kritiek op het suikergehalte van de kinder-tomatensaus neemt men zeer serieus. Echter had Zwergenwiese van Foodwatch "voorafgaand een constructieve dialoog gewenst“, luidt het in de persmededeling.

Zwergenwieses kinder-tomatensaus bevat volgens Foodwatch elf procent suiker. "Dat is omgerekend per portie zesenhalf suikerklontjes – en dat is alles behalve geschikt voor kinderen", oordeelde de consumentenorganisatie. De tomatensaus traditionale van de producent bevat daarentegen slechts 4,6 procent suiker.

De noteringen
Naast de kinder-tomatensaus van Zwergenwiese waren vier andere producten genomineerd voor de 'Goldene Windbeutel 2019'. De afzonderlijke noteringen:

  1. 'Kinder-tomatensaus' van Zwergenwiese (36.721 stemmen, circa 53,2 procent van alle geldige stemmen)
  2. Yakult Original van Yakult (18.036 stemmen, 26,1 procent) 
  3. '100% bio directsap wortel' van Hipp (5133 stemmen, 7,4 procent)
  4. Wasabi pinda's van Rewe Beste Wahl (4635, 6,7 procent)
  5. 'Corny Protein Lower Carb' van Schwartau (4477, 6,5 procent)

Foodwatch reikt de 'Goldene Windbeutel' voor de negende keer uit. Eerdere winnaars waren onder andere de drinkyoghurt Actimel van Danone (2009), Milch-Schnitte van Ferrero (2011) en een babykoekje met veel te veel suiker van Alete (2017). Afgelopen jaar won 'Smart Water' van Coca-Cola de negatieve prijs. 

Bron: Bio-Markt


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven