Diabetes Fonds gaat strijd aan tegen kortingsacties op suikerrijke dranken

Het Diabetes Fonds vindt het onaanvaardbaar dat supermarkten blijven stunten met lage prijzen op suikerrijke dranken, terwijl gezonde voeding steeds duurder wordt. De gezonde keuze moet de makkelijke keuze zijn, daarom zijn ze een online petitie gestart: ze pleiten voor meer promotie van betaalbare, gezonde producten en tegen kortingsacties op suikerrijke dranken.

Terwijl de prijzen van ongezonde producten dalen, wordt gezond eten steeds duurder: groente en vis zijn de afgelopen tien jaar maar liefst 22% in prijs gestegen. De prijzen van ongezonde suikerrijke producten gingen juist omlaag.

Slechts 1 op de 5 supermarktaanbiedingen past binnen de Schijf van Vijf. Suikerrijke dranken domineren de reclamefolders en kortingsschappen. Gemiddeld drinkt een Nederlandse volwassene wekelijks 2 liter frisdrank (inclusief limonade en verdunde siropen), dit is gelijk aan 53 suikerklontjes. Mede hierdoor krijgen we in Nederland iedere dag 30 procent te veel suiker binnen.

Onderzoek toont aan dat het drinken één blikje suikerrijke frisdrank (330ml) per dag de kans op diabetes type 2 met maar liefst 20% verhoogt. Mede hierdoor krijgen wekelijks meer dan 1.000 Nederlanders te horen dat ze diabetes type 2 hebben.

In 2017 riepen het Diabetes Fonds de voedingsindustrie op minder suiker in producten te stoppen en in te zetten op een gezonder aanbod in de supermarkt. Meer dan 31.000 mensen tekenden onze petitie. Drastische maatregelen om de gezonde keuze makkelijker te maken blijven echter nog steeds uit. Ondanks dat de voedingsindustrie en de politiek beterschap beloven, blijft het onduidelijk wat er wordt gedaan om de hoeveelheid suiker in suikerrijke dranken terug te dringen.

Voor het Diabetes Fonds reden om dit jaar in een open opiniestuk alle supermarkten van Nederland op te roepen te stoppen met kortingsacties op suikerrijke frisdranken. De oproep vindt geen gehoor. Nog steeds zijn suikerrijke dranken voor stuntprijzen verkrijgbaar. Zouden de consument deze producten uit hun dagmenu schrappen, dan zou hun inname van vrije suikers met ruim de helft worden teruggedrongen en een grote stap worden gezet op weg naar de suikerrichtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie om onder andere overgewicht en diabetes type 2 te voorkomen.

Door te stoppen met kortingsacties op suikerrijke dranken, kan een effectieve stap worden gezet om de suikerinname in Nederland terug te dringen. Daarom pleiten ze voor meer promotie van betaalbare, gezonde producten en tegen kortingsacties op suikerrijke dranken.

Klik hier voor meer informatie


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven