Online zoekgedrag naar biologische voeding en keurmerken geanalyseerd

Online wordt er op het gebied van biologische voeding veel gezocht naar vegetarische producten en keurmerken. De biologische voedingsmiddelen waar het meest naar wordt gezocht zijn vlees, olie, kip, wijn en chocolade. In het berichtenverkeer op openbare social media wordt er veel gecommuniceerd over keurmerken. Van de keurmerken wordt er het meest gecommuniceerd over het Beter leven keurmerk. Het meest positief is men over Fairtrade. Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoekbureau Marktdata in opdracht van het DrogistenWeekblad.

gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten afgelopen vier jaar

Maandelijks wordt er gemiddeld ruim 33.000 keer gezocht op de zoekterm Ekoplaza', een biologische supermarktketen met een landelijke dekking en een webshop. Daarnaast wordt er frequent gezocht op vegetarische recepten en gerechten. De keurmerken Max Havelaar, Demeter, Fairtrade, FSC en EKO hebben allen minimaal 1.000 zoekopdrachten per maand.

Procentuele mutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten 2018 t.o.v. 2016

Biologische voeding
De meest gebruikte zoektermen bij biologische voeding veelal algemene zoektermen. 'Veruit het grootste deel heeft betrekking op vlees. Op de tweede plaatst staat (kokos)olie. Andere veel gebruikte zoektermen zijn kip, wijn, chocolade, eieren, appelazijn, groenten, honing, koffie, melk, babyvoeding, hondenvoer, thee, brood, kaas, kruiden, pindakaas en vis.

Aandeel in het berichtenverkeer over de keurmerken

Keurmerken
Markdata heeft 10 keurmerken geanalyseerd op openbare berichten: Biologisch, Demeter, EKO, Beter leven, Planet proof, MSC, ASC, Fairtrade, UTZ en Rainforest Alliance. Van de onderzochte keurmerken werd er het afgelopen jaar op social media het meest gecommuniceerd over het Beter leven keurmerk met circa 3.230 berichten Het Biologisch keurmerk staat op de tweede plaats met ruim 1.500 berichten en Fairtrade kende circa 700 berichten. Het keurmerk waarvan het berichtenverkeer het meest positief is qua sentiment is Fairtrade. Van alle berichten over Fairtrade in het afgelopen jaar heeft 27% een positief sentiment, tegenover slechts 4% een negatief sentiment. Over het keurmerk Rainforest Alliance heeft maar 19% van de berichten een positief sentiment en ruim 10% heeft een negatief sentiment.

Bron: Marktdata


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven