Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tien jaar partnerschap: Rewe en Naturland stimuleren bio-landbouw in Duitsland

Zo'n tien jaar geleden begon Rewe haar strategische samenwerking met Naturland om de biologische landbouw te stimuleren en bio voor een bredere markt toegankelijk te maken. En met succes: meer dan de helft van de Rewe bio-producten, waarvan alle Rewe bio-vleesproducten, dragen tegenwoordig het Naturland-keurmerk. Het jubileum is nu aanleiding voor een campagne waarbij klanten uitgenodigd worden om een kijkje achter de schermen van Rewe bio-telers te nemen die volgens de strenge Naturland-standaard werken.

Naturland, in 1982 opgericht, en Rewe waagden als pioniers een stap die andere spelers op de markt pas veel later durfden te nemen. Ze legden de basis voor een sterke uitbreiding van een landbouwvorm die in harmonie met de natuur staat en de biodiversiteit bevordert. Ze creëerden stimulansen voor boeren om in een landbouwsector die door structuurverandering en concentratie gekenmerkt werd over te stappen op biologische landbouw. Van 2009 tot nu is alleen in Duitsland het aantal Naturland-boeren en het biologische landbouwareaal waarop zij verbouwen ongeveer verdubbeld. Momenteel zijn er in Duitsland bijna 4.000 bedrijven die op meer dan 207.000 hectare volgens de strenge Naturland-richtlijnen verbouwen. Meer dan de helft van de Naturland-leden verkoopt inmiddels een deel van zijn producten via Rewe.

"Inmiddels ontdekken veel levensmiddelhandelaren biologisch. Maar wat voor anderen tegenwoordig nieuw is, daar houdt Rewe zich sinds lange tijd al geëngageerd mee bezig", zegt Michael Stienen, directeur van Naturland Zeichen GmbH. "In de tien jaar die Naturland en Rewe nu al samenwerken, is een partnerschap gegroeid die gekenmerkt wordt door betrouwbaarheid en een net zo open als productieve inhoudelijke uitwisseling. Dat geldt juist ook voor de gemeenschappelijke, actieve verdere ontwikkeling van duurzaamheidsthema's zoals dierenwelzijn en lokaliteit", onderstreept Michael.

"Groene producten zijn een belangrijke zuil van de Rewe-duurzaamheidsstrategie", zegt Hans-Jürgen Moog, die bij Rewe verantwoordelijk is voor de inkoop en de eigen merken. Hij legt uit: "Wij als één na grootste levensmiddelhandelaar in Duitsland hechten er al dertig jaar grote waarde aan dat wij onze klanten een breed assortiment aan duurzame, biologisch geproduceerde producten aan kunnen bieden om zo het ecologische bewustzijn van de consumenten te vergroten. De richtinggevende stap van het partnerschap met Naturland tien jaar geleden heeft er aan bijgedragen dat bio-producten uit de niche zijn geklommen en tegenwoordig gezien worden als een vanzelfsprekend onderdeel van het assortiment."

Rewe ondersteunt deze ontwikkeling door de jarenlange samenwerking met Naturland en haar partnerbedrijven. Afnamegaranties en jarenlange contracten geven de boeren bedrijfseconomische plannings- en bestaanszekerheid. Daarnaast maken programma's op concernniveau de verkoop mogelijk van producten uit bedrijven die nog de overstap maken van conventionele naar biologische teelt. Van de circa 600 Rewe bio-producten draagt inmiddels de helft het Naturland-keurmerk. De vleesproducten van het groene eigen merk van Rewe stammen uitsluitend van Naturland-telers, waardoor een hogere graad aan dierenwelzijn gegarandeerd wordt. Rewe heeft het breedste Naturland-assortiment binnen de levensmiddelenhandel. En het Naturland-aandeel moet verder groeien. Zodra een product in Naturland-kwaliteit en in een voldoende hoeveelheid verkrijgbaar is, neemt Rewe dit in de eigen bio-lijn op. Een ander pluspunt van de nauwe samenwerking is de transparantie van de herkomst. Aan de hand van chargenummers oftewel lotnummers op de verpakkingen is precies te traceren van welke akker en van welk bedrijf een product komt.

Rewe biedt met het partnerschap de klanten producten met een hogere bio-standaard aan. Want de Naturland-standaard gaat veel verder dan de bio-verordening van de EU. Zo wordt er bijvoorbeeld bij de jaarlijkse Naturland-audits niet alleen gecontroleerd op het naleven van de biologische teeltcriteria, maar ook op sociale richtlijnen die wereldwijd voor 65.000 Naturland-telers in meer dan 58 landen gelden. Daarnaast zijn er gezamenlijke engagements: zo ondersteunt Rewe de teelt van een nieuw bio-kalkoenras dat robuuster en vitaler is en daarom perfect geschikt is om te houden met vrije uitloop. De verdovingsloze varkenscastratie is voor Rewe bio-varkens van Naturland al sinds 2016 taboe, terwijl de Bondsregering het verbod hierop naar eind 2020 heeft verschoven.

Reeds sinds 1988, destijds nog onder de naam 'Füllhorn', biedt Rewe bio-producten onder het eigen merk in de supermarkten aan. In z'n totaliteit heeft Rewe meer dan 2.000 verschillende artikelen met een bio-keurmerk in het assortiment. Sinds jaren neemt de vraag naar bio-producten toe, ze maken bij Rewe reeds circa acht procent van de totale levensmiddelomzet uit.

Bij de actuele Rewe bio-campagne "Komm, ich zeig dir ..."  (Kom, ik laat je zien...) worden drie boeren geportretteerd die heel typerend zijn voor het Rewe/Naturland-partnerschap. Bijvoorbeeld groententeler Benjamin Wagner, die aan de Bodensee exclusief komkommers, tomaten en paprika's voor Rewe teelt en daarbij heel slim CO2 bespaart: "Ik verwarm mijn kas via een biogasinstallatie, irrigeer de groenten met regenwater en wek stroom op door middel van een PV-installatie - een gesloten kringloop die het milieu niet belast. Daar ben ik trots op." Andere gezichten en verhalen achter het eigen merk toont de nieuwe Rewe bio-campagne onder andere met drie filmpjes op rewe.de/bio, in online-advertenties en op sociale media.

Bron: Presseportal

Publicatiedatum: