Werkt nu samen met Aldi en Lidl

Veganz toch naar de discounter

In zijn in 2014 verschenen boek 'Vegan für alle' sprak Veganz-oprichter Jan Bredack duidelijke woorden over discounters en hun businessmodellen: "Nergens zijn voedingsmiddelen zo goedkoop als in Duitsland. En nergens is de gevoeligheid van de consumenten tegenover prijsstijgingen zo uitgesproken als hier. De discounters maken hier gebruik van en voeren een stevige strijd om de voordeligste prijzen."

Dat heeft zwaarwegende consequenties voor telers, producenten en werknemers en leidt tot een "neerwaartse spiraal met gevolgen die we eigenlijk niet willen".

Inmiddels lijkt Jan Bredack zijn afwijzende houding tegenover discounters te hebben herzien. Nadat Veganz uitgroeide van supermarktketen tot productielijn werden er aansluitend in het bijzonder coöperaties met klassieke supermarkt- en drogisterijketens in binnen- en buitenland aangegaan. Nu volgt de volgende expansiestap - naar de discounthandel. Begin deze maand heeft Aldi Süd aangekondigd vanaf 26 september 'een selectie aan producten van Veganz' te gaan verkopen. Ook concurrent Lidl gaat dit doen.

Op aanvraag bevestigt Veganz dat bij Aldi Süd eind september/begin oktober dertien producten in het assortiment op worden genomen. Aldi Nord is hier niet bij betrokken.

Lidl heeft reeds acht Veganz-snackartikelen in een display als actie gepositioneerd, prominent voor de kassa (in sommige filialen).

Parallel hieraan loopt er een test in de regio Hamburg, waarbij zelfs eenendertig Veganz-producten in de schappen komen. Vanuit het Veganz-hoofdkantoor in Berlijn zegt men daarover: "Of en wanneer dit aanbod naar andere regio's uitgebreid wordt, wordt bepaald na de evaluatie van de eerste testresultaten.“ 

Een grotere reikwijdte voor het merk
Jan Bredack heeft lang afgezien van de verkoop bij discounters. Dit vooral met het argument zijn eigen merk niet bloot te willen stellen aan de gebruikelijke concurrentiestrijd waarmee de aanbieders ervoor zouden kunnen zorgen dat producten ook bij andere afzetkanalen binnen de handel voordeliger verkocht worden dan tot nu toe. Lage marges veroorzaken namelijk prijsdruk.

In het verleden golden deze bezwaren echter al niet voor de samenwerking met Lidl-zusterbedrijf Kaufland. In een Supermarktblog-interview beargumenteerde Jan tweeënhalf jaar geleden: "Ik zie Kaufland helemaal niet zo zeer als discounter. Het merkenaanbod is daar immers erg breed en onze ervaring tot nu toe laat zien dat onze producten daar in de schappen tegen de adviesprijs aangeboden worden."

Bij Aldi en Lidl zou zich dat - in ieder geval op de lange termijn - moeilijk kunnen laten sturen.

De huidige strategieverandering duidt erop dat Veganz een uitbreiding van haar reikwijdte in de handel inmiddels prioriteit geeft. Passend daarbij loopt momenteel de eerste reclamespot van de specialist op het gebied van veganistische levensmiddelen op televisie. Deze spot brengt de boodschap over: "Voor een wereld die allen smaakt!"

Voor meer informatie: www.veganz.de 

Bron: Supermarkt.Blog 

 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven