Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Stimuleert transparante productinformatie gezonde en duurzame keuzes in de supermarkt?

De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en Wageningen University & Research (WUR) zijn een vierjarig onderzoek gestart in samenwerking met vrijwel alle supermarkten in Nederland. Het onderzoek ‘Transparant gezond & duurzaam’ richt zich op interventies om productinformatie te verduidelijken en consumenten te ondersteunen bij het maken van gezonde en duurzame keuzes. Het doel is om beter te begrijpen wat consumenten beweegt en hoe retailers consumenten beter in staat kunnen stellen om gezonde en duurzame keuzes te maken tijdens het winkelen in de supermarkt.

"We onderzoeken bijvoorbeeld de effectiviteit van voedselkeuzelogo's en schapindelingen op basis van voedingswaarde van producten. Maar je kunt ook denken aan toekomstige interventies als het informeren van consumenten over duurzamere alternatieven met behulp van slimme winkelwagens", zegt Koert van Ittersum, hoogleraar Marketing & Consumentenwelzijn aan de Rijksuniversiteit Groningen. Het onderzoek wordt gefinancierd door TKI, de topsector Agri & Food, met bijdragen van de betrokken retailers.

Niet eenvoudig
Het maken van gezonde en duurzame keuzes tijdens het boodschappen doen is niet eenvoudig; consumenten krijgen via de verpakking veel productinformatie over bijvoorbeeld de voedingswaarden en herkomst van het product. Hierbij worden ook diverse keurmerken en logo’s ingezet. Bij de aankoop van een enkel product kan het de moeite lonen voor consumenten om zich te verdiepen in deze informatie. Vaak zijn er echter meerdere alternatieven waar de consument uit kan kiezen en kopen zij meer producten. Dat maakt het moeilijk en tijdrovend om de relevante beschikbare informatie door te nemen. Die informatie voldoet dan niet aan de criteria van transparantie, te weten: tastbaar (disclosure), nauwkeurig (accuracy) en helder (clarity).

Gezamenlijke verantwoordelijkheid
De onderzoekers gaan ervan uit dat de meest relevante informatie voor het maken van een gezondere of duurzamere keuze in de supermarkt aanwezig is, zowel in fysieke winkels als in online webshops. Het ontbreekt bij deze informatie echter vaak aan transparantie waardoor het voor consumenten moeilijk is een gezonde en duurzame keuze te maken.

"Met zoveel retailketens tezamen is dit echt een uniek project. Ondanks de individuele belangen tonen de marktpartijen een gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel voor waar ons voedselsysteem naar toe moet", aldus Hans van Trijp, hoogleraar Marketing en Consumentengedrag aan Wageningen University & Research.

Gezonde en weerbare klanten
Eén van de unieke kenmerken van dit project is dat alle grote in Nederland actieve supermarktorganisaties meedoen. Marc Jansen, directeur van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL): ‘Voor ons is het wellicht vanzelfsprekend dat supermarkten samenwerken om bedrijfsoverstijgende issues en onderwerpen aan te pakken. Door nu ook samen te werken binnen een wetenschappelijk onderzoekprogramma worden uiteindelijk de uitkomsten en leeropbrengsten sterker en relevanter voor de maatschappij. Alle supermarkten hebben belang bij gezonde en weerbare klanten die bewuste en goed geïnformeerde keuzes kunnen maken uit het uitgebreide voedselaanbod. Zo werken we door meer transparantie aan een gezonder en duurzamer Nederland voor alle Nederlanders."

Voor meer informatie: Koert van Ittersum

Bron: Rijksuniversiteit Groningen

Publicatiedatum: